Mercedes langt med 2021-bilen

Den korte kompakte Formel 1-sæson udfordrer primært de små hold i forhold til udviklingen af deres 2021-biler, der får en anden bund, for at reducere downforce. Men Mercedes er allerede langt med deres projekt.

Vindtunnel McLarens Technology Center . Copyright McLaren Group

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 23/11 2020 klokken 17:11

I 2021 vil alle hold være underlagt en betydelig overvågning for at sikre, at de ikke bruger flere penge end aftalt. Noget der gerne skulle komme alle de mindre hold til gode.

Men lige nu er der ikke et budgetloft, hvilket betyder, at de store rige hold, som Mercedes, Ferrari og Red Bull, lige nu er ved at stikke af i forhold til udviklingen af deres 2021-biler.

FIA har indført nye krav til racernes bund, der skulle medføre omkring 20 % mindre downforce for dermed at reducere uligheden mellem bilerne.

Men nu forlyder det allerede, at Mercedes' dygtige ingeniører har fundet de 20% downforce andre steder på bilen, således at de ikke vil miste noget som helst. Måske tværtimod.

Mercedes er næppe de eneste, der har formået at finde en vej rundt om de nye aerodynamiske regler, men vi skal nok ikke forvente, at de små hold, som alle gerne vil have med lidt længere frem, formår at gøre det samme. Det kan betyde, at afstanden mellem de bedste og dårligste, igen kan risikere at blive markant.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« De to Bahrain-baner Statistik lyver ikke – eller hvad? »