Imolas GP; løbsresumé: Hamilton vinder, Mercedes tager konstruktørmesterskabet

Lewis Hamilton kørte et langt første stint for at grundlægge sejren, der også blev hjulpet på vej af virtual safety car på Imola, hvor Mercedes vandt deres konstruktørmesterskab nummer 7.

Mercedes . Copyright Mercedes

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 1/11 2020 klokken 15:11

Bottas tog starten fra pole position, mens Hamilton på andenpladsen med det samme kom under heftig beskydning fra Max Verstappen, og det lykkedes for hollænderen at erobre andenpladsen. Ricciardo forsøgte sig også på Hamilton, men det lykkedes for briten at holde australieren bag sig. Efter Ricciardo fulgte Gasly, Leclerc, Albon, Kvyat, Norris og Sainz.

Kevin Magnussen og Sebastian Vettel havde et sammenstød, hvor det gik værst ud over Magnussen, mens Stroll tabte en del af sin frontvinge i et mindre sammenstød med Esteban Ocon.

På omgang otte var det desværre farvel og tak til Gasly, der af sit team blev beordret til at køre i pit pga. for lavt vandtryk.

Verstappen var den første af de forreste til at gå i pit og kom ud 26 sekunder efter Hamilton, mens Bottas pittede omgangen efter. Desværre for Bottas skulle det vise sig, at han havde skade på gulvet af sin racer.

Ocon udgik af løbet på omgang 29 pga. problemer med koblingen. Dermed var der en overgang en virtuel safety car, hvilket var det perfekte tidspunkt for Hamilton til at pitte. Han kom ud fire sekunder foran Bottas og overtog dermed føringen.

Verstappen var kun to sekunder efter Bottas og fik hurtigt kørt sig tættere på. Faktisk så tæt på, at Bottas til sidst kørte for bredt i banens andet sidste sving, hvilket gav Verstappen den gyldne mulighed for, ved hjælp af DRS, at køre sig forbi Bottas. Skaden på Bottas' bil gjorde det dog heller ikke nemmere for ham at forsvare sig.

Kevin Magnussen trak sig fra løbet på omgang 49, efter at han over radion gav udtryk for en massiv hovedpine som følge af de mine gearskift, der føltes som at blive slået i hovedet med en hammer.

Verstappen fulgte Magnussen trop et par omgange efter, hvor det dog denne gang ikke var hovedet, men Verstappens højre bagdæk, der havde fået nok og eksploderede.

Derpå fulgte endnu en safety car, og efter diverse pit stops var det stadig med Hamilton i front efterfulgt af Bottas, Ricciardo, Leclerc, Albon, Perez, Kvyat, Sainz, Norris og George Russell. Glæden var dog kort for Russell, der endte sin dag i barrieren efter at have trykket lidt for hårdt på speederen i forsøget på at holde temperaturen i sine dæk, hvilket sendte briten ud i en snurretur.

Da løbet blev givet frit var Hamilton hurtigt igang med at køre de andre agterud. Bottas kørte fra Ricciardo, mens Kvyat lavede en imponerende overhaling og stjal fjerdepladsen fra Leclerc. Længere bagude blev presset på Albon for stort, og han endte med at sende sig selv ud i en snurretur og ned bagest i feltet.

Hamilton tog sin sejr nr. 93 i karrieren, mens Mercedes samtidig kunne fejre det syvende konstruktørmesterskab i træk. Ricciardo sikrede sig endnu et podie - og måske endnu en tatovering til teamchefen - mens Kvyat tog sig af fjerdepladsen. Leclerc holdt Perez fra døren og sikrede sig femtepladsen, mens Sainz sluttede som nummer syv, Norris som nummer otte, mens Raikkonen og Giovinazzi tog sig af de sidste to pointgivende placeringer, hvilket var en perfekt afslutning ovenpå en kontraktforlængelse til dem begge.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Emilia-Romagnas GP: Løbet live Hovedpine sendte Kevin ud af løbet »