Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 15/10 2020 klokken 08:10
DAS systemet, der bliver forbudt efter denne sæson, har ind til nu, ikke haft den indvirkning på resultaterne, som mange havde frygtet da vi først blev bekendt med systemet.
DAS, der står for Dual Axis System, giver kørerne mulighed for at ændre på hjulenes sporing, mens de kører, hvilket giver Mersedes, som stadig er de eneste der anvender systemet, mulighed for at varme dækkene hurtigere op, hvilket som oftest bliver brugt på formationsomgangen.
Men i Tyskland, hvor det var meget koldt, fik systemet en langt større betydning end tidligere og ifølge Mercedes selv, var det nok lige det, der gjorde forskellen mellem dem og Red Bull.
Mercedes strateg James Vowles udtalte efter løbet, at de aldrig tidligere havde brugt systemet så meget.
"Vi brugte det under den frie træning og under kvalifikationen, som altid, men vi brugte det også under løbet, i ret stort omfang," kom det fra ham.
"Vi bruger altid systemet under vores formationsomgang, men i weekenden gav det også god mening at bruge det bag sikkerhedsbilen," tilføjede han.
Det var dog ikke uden problemer at systemet blev anvendt.
Hamiltons bil, havde en lidt for stor tolerance og virkede derfor til at have slør i rattet, noget som han klagede over og undrede sig over at holdet ikke havde fikset, inden løbsstarten.
Men har fik han bare besked om, at det måtte man ikke rette på under "parc Ferme".
Der var ikke forbundet nogen sikkerhedsrisiko med problemet, så holdet var ikke nervøse for at noget skulle gå galt.