Brawn tror på et Honda comeback

Det var en gedigen bombe Honda lod springe, da fabrikken i sidste måned annoncerede sin F1-exit. Men Ross Brawn tror på, at japanerne vender tilbage.

Ruslands Grand Prix 2020 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 12/10 2020 klokken 23:10

I dag handler det om begrænsning af immission, og for den japanske bilfabrik er målet CO2-neutralitet senest i 2050. Efter ledelsens opfattelse harmonerer dette mål dårligt med fabrikkens deltagelse i Formel 1, og af samme årsag annoncerede japanerne i september, at de trækker sig fra motorsportens kongeklasse med udgangen af 2021.

Et slag i ansigtet på Formel 1, når man tager de enorme teknologiske investeringer i betragtning, som i disse år smides ind i sporten for at gøre den mere miljøvenlig. Men det er ikke tilstrækkeligt for Honda, som tilsyneladende ikke ønsker at vente til 2026, hvor det næste store motorregulativ i F1 ser dagens lys.

F1-bossen Ross Brawn erkender da også, at som motorregulativet er udformet lige nu, vil ingen producent melde sig under Formel 1-fanerne. Dertil er investeringerne simpelthen for store, men ikke desto mindre håber Brawn, at japanerne vil vende tilbage.

“Det er uheldigt, at Honda forlader Formel 1 med udgangen af 2021,” skriver han på sin blog på Formel 1s hjemmeside.

Ross Brawn (th) og Red Bulls Christian Horner.Ross Brawn (th) og Red Bulls Christian Horner.
Copyright Red Bull Contentpool


“Det er tredje gang i min racingkarriere, de træder tilbage og kommer tilbage igen, så jeg er optimistisk. Når situationen ændres, og når F1 udvikler sig, kan vi møde dem igen.”

“Honda har altid været vigtige for os og er velkomne som medlemmer af F1, både i fortiden og forhåbentlig også i fremtiden.”

Målet med det kommende motorregulativ for 2026, er, at det skal være mere spiseligt og brugbart for den brede bilindustri, og det mener Brawn vil motivere flere bilfabrikker til at deltage i Formel 1.

“Alle bilfabrikker står for tiden overfor store udfordringer,” indrømmer F1-bossen, der også erkender F1s ansvar på dette område.

“Det bliver F1 nødt til at reagere på, og sørge for, at vi møder disse udfordringer, og at vi forbliver relevante for bilfabrikkerne.”

“Jeg håber, at den nye ‘power unit’-formel, der senest vil blive introduceret i 2026, vil opmuntre dem til at vende tilbage igen,” lød det fra Ross Brawn.

Cyril Abiteboul møder BMF1 på MonzaCyril Abiteboul møder BMF1 på Monza
Copyright BMF1


Renault F1s teamchef, Cyril Abiteboul, mener dog, at motorregulativet ikke kan vente til 2026, og at F1 skal være dygtigere til at markedsføre de nuværende motorenheder, så fabrikkerne kan se en idé i at producere dem.

“Der er jo intet, der bare kommer i nærheden af deres effektivitetsniveau til lette biler,” udtalte Abiteboul i forbindelse med Ruslands Grand Prix.

“Men det er bemærkelsesværdigt, at vi har fejlet så fatalt med at forklare det for verden og få verden til at forstå, hvad det hele handler om og hvilken gevinst og fordel, det vil være for ‘mainstream’-teknologien.”

Renault-chefen kunne også afsløre, at der blandt kørerne spores et behov for ændring af motorregulativet.

“Når kørerne af og til taler om motorerne, så er det for at klage over dem, og det er meget uheldigt, at vi ikke udnytter denne mulighed til at fortælle, hvor fantastiske disse motorenheder er.”

"Måske skulle vi spørge os selv, om vi overhovedet har brug for et teknologiniveau som dette i motorerne, hvis teknologien kun anses for at være skadelig for et teams og en bils konkurrenceevne,” sagde Abiteboul.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Eifels GP: Dagen Derpå Mazepin meget tæt på HAAS-aftale »