Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 29/9 2020 klokken 13:09
Under Ruslands Formel 1 Grand Prix, satte Red Bull en ny verdensrekord for skift af 4 hjul.
Den tidligere rekord, som også blev sat af Red Bull, var på 1,88 Sekunder, en tid de kom uhyggeligt tæt på at slå, da de havde Alexander Albon inde i Rusland, som de klarede på 1,89 sekunder.
Men da det var Verstappens tur, kom rekorden så i hus, med en tid på 1,86 sekunder .
Samtidig er Red Bull også de hurtigste ind og ud af pitten, hvor de samlet set er mere end et sekund hurtigere end flere af de hold, de kæmper med på banen, hvilket meget vel kan være afgørende.
Men hvordan gør de det så hurtigt, indenfor de samme regler som de andre hold opererer under?
Der er ingen tvivl om, at træning har en stor betydning.
Alle ved præcist hvad de skal gøre og alle er top motiveret, hver gang.
Kørerne har også stor indflydelse på resultatet. De skal stoppe præcist på det rigtige sted, hvis det skal lykkes at skifte de 4 hjul så hurtigt.
Red Bull har lasermålere placeret ved hvert hjul, så mekanikeren præcist ved, hvor hjulet kommer til at holde foran ham, og han har tryklufthammeren i den helt rigtige højde. Allerede der, er der hundrededele sekunder at vinde.
Men Red Bull kan så meget mere.
De designer selv deres tryklufthammer, som bliver optimeret løbende og tilpasset den enkelte mekaniker, så han kan arbejde så optimalt som muligt.
Måden hvorpå hjulmøtrikken gribes af nøglen, er også optimeret til mindste detalje.
Alle mekanikere har været gennem et program, med et hold Olympiske trænere, der har optimeret hver enkel mekanikers arbejdsstilling, tilpasset hver enkelt, så de kan udføre deres opgave, så effektivt som muligt.
Med andre ord. Når der kan skiftes 4 hjul på 1,86 sekunder, skal der være styr på hver enkelt lille detalje.
Red Bull fører DHL Fastest Pit Stop konkurrencen stort. De har 293 point, mens Mercedes på 2. pladsen blot har 162 og Williams, der kører efter samme principper som Red Bull, er nummer 3 med 154 point.