Af: (@bmf1.dk) d. 9/12 2006 klokken 17:12
Fredagen markerede afslutningen på den tredags test, som er blevet afholdt på Jerez. Dagen startede i silende regn, men til alt held blev forholdene markant bedre op af dagen. Regnen lagde en dæmper på aktiviteterne på banen, og de fleste teams valgte at udskyde de vigtigste elementer i deres programmer til senere på dagen.
Toyota, Honda og BMW Sauber var nogle af dem, der trodsede de vanskelige vejrforhold. Det betød, at englænderen James Rossiter (Honda) formåede at tilbagelægge ikke mindre end 108 omgange.
Rossiters bedste tid var 1:20.171, hvilket rakte til dagens anden bedste tid. Hurtigst var Rubens Barrichello, som dog kun behøvede 65 omgange til at sætte dagens bedste tid i 1:20.008. Det var dog ikke dagens eneste overskrift fra Honda.
Omkring midnat bekendtgjorde det japanske team at Champ Car køreren, Marco Andretti (søn af Michael Andretti og barnebarn af den tidligere F1 Verdensmester Mario Andretti.) er bevilget en test hos Honda. Testen vil finde sted i næste uge.
Lewis Hamilton fortsatte med sin imponerende kørsel, og han fortsatte sit arbejde med at teste forskellige ”set-up” koncentreret omkring baghjulsophænget. Den talentfulde englænder sluttede dagen med at sætte tredje hurtigste tid.
Pedro la Rosa har over de tre sidste dage arbejdet med forskellige aerodynamiske løsninger, som primært har rettet sig mod bilens vinger. McLaren Mercedes benyttede også noget af formiddagen til at teste Bridgestones regnvejrsdæk
Toyota var de første, der vovede sig ud på den våde bane. Det blev dog kun til nogle få installationsomgange. Senere på dagen genoptog det japanske team testprogrammet, som hovedsageligt (som så mange andre) gik på at blive fortrolige med de nye Bridgestone dæk.
Renault benyttede også chancen for at teste regnvejrsdæk, men som banen tørrede op gik det franske team over til tørvejrsdæk, hvilket gav Fisichella og Kovalainen deres første mulighed for at mærke, hvordan de nye dæk reagerer på en halv våd bane.
Ellers testede det franske team videre på deres nye gearkasse. Kovalainen fik senere på dagen nogle tekniske problemer, men ifølge Renault nåede finnen det planlagte program.
BMW Sauber benyttede formiddagen til at teste forskellen på nye og brugte regnvejrsdæk Da baneforholdene blev bedre fortsatte Nick Heidfeld med at teste forskellige ”Set-ups”, mens Timo Glock arbejdede med støddæmpere.
Red Bull teamet har alle tre dage ligget i den dårligere halvdel, men ifølge Ian Morgan, som er test ingeniør har testen givet det ønskede resultat: ”Endnu en gang har hovedformålet med vores test været, at evaluere Bridgestone dækkene” sagde Morgan fredag aften.
”Vi blev forsynet med nogle andre ”One step” og blødere dæk, end dem vi testede i Barcelona, men i tillæg betød regnen i onsdags og i dag (fredag), at vi fik lejlighed til at teste både normale regnvejrsdæk og ”Extreme wet weather” dæk.
”Vi kan være yderst tilfredse med vores arbejde for begge vores biler har kørt problemfrit alle dage, og vi har nået vores program.” Her må spørgsmålet nok være, hvilket team, der får gavn af denne test: Red Bull eller Toro Rosso?
Ferrari gjorde ikke det helt store væsen af sig, og det italienske team har de sidste dage været fokuseret på, at prøve nye komponenter og finde det bedste ”Set-up”.
De to sidste teams på banen var Williams Toyota og Super Aguri
De fleste teams forbliver i Sydspanien og fortsætter deres arbejde fra d. 13. december.