Julefreden kan omsider sænke sig over milliardforretningen Formel 1. International Automobile Federation’s (FIA) præsident Max Mosley og BMW’s Burkhard Goeschl siger nu i en fælles udtalelse, at konstruktørerne og FIA er blevet enige på samtlige udestående punkter i en kommende ny aftale.
På et pressemøde for motorsportsjournalister fra Tyskland, Storbritannien, Frankrig og Italien oplyste de to hovedpersoner, at en ny aftale vil blive underskrevet i den nærmeste fremtid, og at den vil komme til at gælde for de næste fem år.
FIA præsident Max Mosley.
Aftalen kommer i kølvandet på F1-bossen Bernie Ecclestones aftale med den tidligere udbrydergruppe GPMA, bestående af Renault, DaimlerChrysler, BMW, Honda og Toyota, som blev underskrevet i maj i år.
Sidstnævnte aftale drejede sig bl.a. om at fjerne enhver trussel fra en konkurrerende løbsserie til Formel 1 ved at konstruktørerne til gengæld fik en større bid af den økonomiske kage.
Den nye aftale med FIA drejer sig mere om de tekniske elementer samt kompetencefordeling i forhold til hvem der skal bestemme hvad fremover – FIA, F1 eller konstruktørerne.
Ifølge avisen ’Financial Times’ er der tale om et ”væsentligt gennembrud samt fundamentale ændringer i den måde hvorpå reglerne fremover vil blive administreret”.
”Vi har defineret målene som værende mere rettede imod almindelig biltrafik, lavere omkostninger og en vis almen, social relevans, og der ud fra har vi defineret reglerne,” hedder det i en fælles udtalelse fra Goeschl og Mosley.
Fremover vil diskussioner og forhandlinger om regelændringer ikke foregå med teamcheferne men derimod på højere niveau i de enkelte teams og hos konstruktørerne.
Vindtunnelforsøg af BMW Sauber F1 i Hinwill. Fremover vil F1 fokusere endnu mere på gaderelevant teknologi.
Der har været bekymringer fra de små uafhængige teams som gik på, at de ville miste indflydelse i forhold til de finansielt stærke konstruktører, men det afvises af FIA.
”FIA’s rolle har altid været at beskytte de små teams, og det vil vi fortsætte med,” forsikrer en FIA talsmand.
Mosley lægger også vægt på, at F1 vil gå en grønnere fremtid i møde, idet organisationen sigter efter at opnå en ”energibesparende revolution” indenfor de næste fem år.
FIA har allerede annonceret at fryse motorudviklingen fra 2007 for derved at fokusere på ”moderne og relevante teknologier”, der tager sigte på, i sidste ende, at spare energi for den almindelige bilist.
”Vi vil gøre research i F1 mere gaderelevant,” sagde Max Mosley tirsdag. ”Vi vil flytte F1 fra det 20. århundredes teknologi til det 21. århundredes teknologi og dermed få fjernet indtrykket af, at F1 er en stor tung ’dinosaur’”
”Verdensopinionen drejer i retning af problemet med den globale opvarmning. Med de ændringer vi har foretaget, er vi med på bølgen. Hvis vi havde forfejlet den mulighed, ville F1 fremover være omsonst.”