Danske Kevin Magnussen har haft noget af en rutchebanetur til weekendens løb i Belgien. Fredag var der de “sædvanlige” problemer med Haas-raceren.
Lørdag startede sløjt, men endte på “toppen” i Q3.
Magnussen startede løbet som p8, men måtte hurtigt se sig slået af mangel på tophastighed på langsiden, og en bil der drillede med dækkene (igen, igen….)
Magnussen havde haft problemer med medium-dækket under træningen. Derfor bad han teamet om at blive længere på sine soft-dæk, end de havde planlagt. Det viste sig dog at det problemfyldte medium-dæk fungerede rigtig godt under søndagens koldere temperaturer.
Magnussen i pitlane
Copyright Bil Magasinet BMF1
Selv siger Kevin Magnussen efter løbet til pressen, om det lange sting var besluttet på forhånd:
“Nej det var på en måde min beslutning. Og det var en dårlig en.”
“Jeg følte som om dækkene kom tilbage. Man bliver så forvirret. Det så så dårligt ud, at jeg tænkte ‘åh nej, det er endnu et af de løb, hvor vi bare er håbløse’. Så jeg tænkte at jeg lige så godt bare kunne blive ude lidt, og håbe på en ‘safety-car’ eller noget lignende det og så pitte.”
“Men så pittede vi, og kom videre på det næste dæk, hvilket var så meget bedre. Pludselig var bilen kommet tilbage til live, og jeg fangede folk.”
“Ærgerligt at jeg ikke pittede tidligere, som teamet ville. Der er ikke nogen måde hvorpå man kan vide de her ting, det er så tilfældigt. Det kommer ikke til at være det samme til næste løb.”
For at gøre situationen endnu værre, så var det samme type dæk de brugte i Ungarn.
“De her to dæk virkede slet ikke i Ungarn, så vi var nervøse for det til det her løb, og meget mere glade for C3. I løbet var det fuldstændig omvendt. Det er frustrerende.”
“Vi var ude af pointene alligevel. Når du ikke forstår din performance, så er det skræmmende. Så det er ikke fordi at vi kan lære noget til næste løb.”
“De her dæk er så tilfældige virker det til. Og vi virker til at have mange flere problemer end alle andre."