Sidste tur til Tyskland?

De tyske Formel 1-fans må forberede sig på en sæson uden hjemmebane for deres tyske kørere i 2020. Meget tyder på, at denne weekends løb på Hockenheim kan blive det sidste i længere tid.

Tyskland Grand Prix 2018 . Copyright Force Inda

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 23/7 2019 klokken 13:07

Selv om man er i konstant dialog med Liberty Media angående fremtiden for Formel 1-løb på Hockenheimring og generelt i Tyskland, så ligger der endnu ikke nogen færdigforhandlet kontrakt på bordet, forklarer den administrerende direktør for Hockenheimring Georg Seiler.

"I øjeblikket ser det for 2020 sådan ud, at vi ikke får noget tysk grand prix. Der skal køres 21 løb, og Hanoi og Zandvoort er kommet til, og så der er nogen, der falder væk. I øjeblikket ser det ud til at være Barcelona, Mexico og os", fortsætter Seiler.

Seiler håber dog på, at der kan findes en alternativ løsning: "Jeg håber på en rotationsmodel [for de nye baner]. Hvis der ikke kommer flere løb i sæsonen, kan der f.eks. blive kørt Formel 1 på de traditionsrige baner i Europa hvert andet eller tredje år mod et tilpasset gebyr."

Tysklands Grand Prix 2018. Lewis Hamilton på Hockenheim banenTysklands Grand Prix 2018. Lewis Hamilton på Hockenheim banen
Copyright Mercedes AMG


De sidste par år er der kun blevet kørt Formel 1-løb hvert andet år på Hockenheim, der ligger i tyske delstat Baden-Württemberg. Der blev kun indgået en aftale om dette års løb sent sidste efterår mellem ejeren af banen og Formel 1-cheferne – efter hovedsponsoren Mercedes havde skudt en masse penge i arrangementet.

Chefen for Hockenheim-banen håber fortsat: "Løbene i sæsonen for 2020 er ikke 100 procent sikre endnu. Måske sker der noget. Sidste år vidste vi heller ikke noget om, hvorvidt der skulle køres Formel i 2019 i Tyskland, det blev først afklaret i september eller oktober 2018."

Så måske er der alligevel et spinkelt håb for de tyske Formel 1-fans om et tysk grand prix i 2020.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Skal der tankes igen? Ocon åben for skifte »