Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 31/10 2006 klokken 09:10
Efter GPDA på Monza truede kørerne med at boykotte løbet på grund af manglende lydhørhed fra arrangørerne og FIA omkring den manglende sikkerhed på Monza banen i form af for små afkørselsarealer, så modtog GPDA et brev fra Max Mosley, hvor der i korte træk stod følgende.
”Betingelserne for en superlicens inkluderer en klausul, der siger at man ikke må udtale sig omkring eller imod FIA.”
David Coulthard udtalte
”I stedet for rigtige svar modtog vi et brev fra Max, der sagde at vi udtalte os om noget vi ikke havde lov til.”
Ifølge David Coulthard er ingen kørere skræmte af brevet, men alligevel valgte kørerne at skifte holdning under det italienske Grand Prix og køre løbet. Ved GPDA’s kritik af sikkerheden på banen, så talte de imod FIA, der med Charlie Whiting i spidsen har godkendt banen.
”Det er stadig os, og kun os – kørerne – der virkelig ved, hvordan det føles at følge en bil gennem en mur af regn på en bane, som for eksempel Spa.”
”Jeg går ind for, at alle involverede har ret til at udtale sig omkring deres synspunkter; hvorfor må vi som kørere så ikke udtale os om vores?”
Spørgsmålet er om Max Mosley har n*sser nok til at tage superlicensen for nogen kørere i hele eller dele af en sæson, eller om det som man fristes til at tænke på ny er tomme trusler.