Red Bull: 7
Det har været en mærkelig sæson for Red Bull. En god start, der toppede i Monaco, hvor David Coulthard fik kørt en flot 3. plads hjem. Netop som man var begyndt at tvivle på deres motiver for at være i Formel 1.
Mærkeligt nok var denne podieplacering begyndelsen på nedturen, der er kulmineret med 5 pointløse løb i træk, i sæsonafslutningen. Man skulle have troet at en podieplacering havde givet ny gejst, men det virkede stik modsat.
At man ikke skal køre med de samme motorer næste år, som i denne sæson, det kan også have haft indflydelse på hvor meget man har ville udvikle på bilen, hvorfor man reelt set har afskrevet den sidste halvdel af sæsonen.
Det skal blive spændende at se hvor Red Bull ender næste år, det er svært at pege på hvad de skal gøre anderledes, de er trods alt det bedste privatteam, i en mere og mere fabriksstøttet sport, men med et konkurrencedygtigt budget.
David Coulthard: 9
18 løb, 12 gennemførte. Bedste placering: 3 (1 gang)
Næste års ældste kører i feltet reddede sig en sjælden podieplacering i Monaco og fik en 5. plads i Ungarn. Med 14 ud af teamets 16 point, er der ingen tvivl om at han har været holdets bedste mand og man kan håbe at holdet får gjort bilen bedre til næste år, for det er afgjort ham de skal hænge deres hat på.
David Coulthard, Silverstone, England 2006
Christian Klien: 6
14 løb, 7 gennemførte. Bedste placering: 8 (1 gang)
Christian Kliens sæson endte i den forventede fyreseddel, 3 løb før sæsonafslutningen. Nogen ville sige at det var en del løb for sent. Med 2 ud af 16 point, så har Klien ikke bidraget det helt store til pointhøsten og Red Bull vil ikke savne ham. Klien har ikke gjort det store positive indtryk, hverken på eller udenfor banen. Det kan ikke forventes at Klien har et sæde i 2007 sæsonen.
Christian Klien ( Red Bull Racing) kører ind i Mark Webber (Williams)
Robert Doornbos: 8
3 løb, 3 gennemførte. Bedste placering: 12 (2 gange)
Testkøreren kom ind og fik de sidste 3 løb. Alle 3 løb er fuldført. Det er svært at vurdere hvor godt det er gået på den baggrund, kombineret med at Red Bull lader til at have opgivet den sidste halvdel af sæsonen. Han har dog ikke gjort det dårligere end Coulthard og det indbringer ham et 8-tal.
Næste sæson kan ende med et fast sæde, men som minimum må han forvente at få et testsæde, da han har en vis erfaring og det altid er eftertragtet i Formel 1.
Robert Doornbos under den frie træning på Istanbil Speed Park 2006
Williams: 5
En katastrofal sæson, der fuldfører de sidste års nedtur for Williams. Ikke nok med at det var en af de værste sæsoner i 20 år, men denne sæson må siges at være kulminationen på en nedtur, der accelererede da BMW forlod dem og Cosworth-motoren har langt fra kunnet kompensere for det.
Point i de første 5 løb og siden da kun point en gang. Et tydeligt tegn på at der ikke er penge eller overskud til at udvikle bilen i samme takt, henover sæsonen, som det der nu er tophold kan. Man havde satset på en 3. plads i mesterskabet, men ender med en ydmygende 8. plads.
Williams må håbe på at næste års Toyota-motorer kan gøre deres bil bedre og så må udviklingen i løbet af sæsonen gøres bedre. Mere end 10 løb i træk uden point er ikke godt nok, hvis man vil være med hvor det er sjovt at køre Formel 1.
Mark Webber: 7
18 løb, 7 gennemførte. Bedste placering: 6 (2 gange)
En næsten ligeså skuffende sæson som sit holds. 2 sjettepladser i de første 4 løb, alt tegnede godt og så har han kun været i pointene én gang siden hen - nemlig i Shanghai. Sidste del af sæsonen virkede stærkt præget af at han havde en ny kontrakt og var træt af problemerne i Williamsteamet.
De samme problemer redder ham en bedre karakter, end han fik midtvejs, et lille 7-tal, der hovedsagligt reddes hjem, fordi han ikke har haft materiellet til at gøre det bedre. Det ændrer dog ikke på at blandt andet kvalifikationerne skal gøres bedre. Hvis man har intentioner om at køre med om podieplaceringer, så skal man med i den sidste kvalifikationsrunde. Ellers har man handicappet sig selv.
Mark Webber WilliamsF1 BMW FW27, Tyrkiet 2005
Nico Rossberg: 8
18 løb, 9 gennemførte. Bedste placering: 7 (1 gang)
Efter en god sæsonstart er debutanten blevet mere anonym. Om det er ham, bilen eller en blanding, det er svært at sige, fakta er at ikke har været nogen prangende sæson, men Rosberg har været et mere positivt bekendtskab end mange andre debutanter i Formel 1.
Rosberg har kørt lige op med sin teamkollega og har gennemført flere løb end ham. Alt i alt et fortrinsvist positivt bekendtskab, som det skal blive spændende at følge næste år. Men igen, så er kvalifikationen en af de ting, der skal forbedres.
Nico Rosberg, Ungarn 6 August 2006
Torro Rosso: 9
1 point ved det amerikanske Grand Prix redder Torro Rosso hjem, et point der er meget vigtigt, ikke mindst på grund af den kontante belønning, der afgjort luner ved griddens dårligst finansierede hold. Samtidigt, så gør det ene point at Torro Rosso får en flot 9. plads i året mesterskab. En kraftig forbedring i forhold til sidste år, hvor de var absolut sidst.
I sidste halvdel af sæsonen, der er det lykkedes dem at komme med i anden kvalifikationsrunde, flere gange endda på bekostning af moderteamets kørere. Som sagt ved midten af sæsonen, så er det tiltalende at man ikke ligger under for at være juniorteam, men ganske frygtløst udfordrer dem på banen.
Spørgsmålet er om ikke mindst en af kørerne skal udskiftes før næste sæson. Ikke mindst Speed må formodes at være på vippen.
Scott Speed: 7
18 løb, 12 gennemførte. Bedste placering: 9 (1 gang)
En lidt svingende præstation af amerikaneren, der har gjort det bedre i løb, end i kvalifikationen og som ikke har overbevist os om, at han fortjener et sæde i næste sæson. Der har været lidt for mange svipsere, hvor han bare ikke har været god nok.
Scott Speed lidt på afveje på Magny-Cours, Frankrig 2006
Vitantonio Liuzzi: 9
18 løb, 12 gennemførte. Bedste placering: 8 (1 gang)
Et enkelt point betyder meget. Ikke bare for Torro Rosso, men også for Luizzi. Bevares, det er svært at se ham som titeludfordrer, men mindre kan også gøre det. En ganske fornuftig sæson af Luizzi.
Han har været den bedste af de 2 kørere i teamet, det er altid den første parameter man måles på og så var han manden, der skaffede holdet et point. En absolut godkendt sæson, som lover godt for næste år.
Vitantonio Liuzzi (Scuderia Toro Rosso) bliver fejret af hans hold.
Midland: 7
Midland har mere været i overskrifterne, for deres forsøg på salg af holdet. Efter en del forgæves forsøg, så lykkedes det dem endelig at få Spyker til at bide på. Dermed er et af de succeskriterier vi opstillede midtsæson opfyldt.
Det kan forhåbentlig give lidt mere ro til næste år, ikke mindst kombineret med, at man ganske logisk allerede nu, har ansat Christian Albers, hvilket måske også kan hjælpe til med at få teamet forberedt til næste år. Ikke at man skal forvente de store forandringer, men ro på de indre linier, de forplanter sig normalt til banen.
Succes for næste år, er at få et enkelt point. Alt andet vil være over forventning.
Tiago Monteiro: 8
18 løb, 11 gennemførte. Bedste placering: 9 (1 gang)
Midtvejs, der truede vi Monteiro med dumpekarakter, hvis ikke der skete fremgang i anden halvdel af sæsonen. Med et 8-tal, så må det være opfyldt. Det har ikke været blændende kørsel og de store overhalinger der har præget hans løb, men der er indfundet sig en rimelig stabilitet og med en 9. plads i Ungarn, så var det lige ved at det ene point, der er forskellen på succes og fiasko havde været hjemme.
Monteiros kommende sæson afhænger sandsynligvis af hvor mange penge han kan præstere til et hold. Om det bliver Midland eller et andet hold, det afklares sandsynligvis ikke før tæt på sæsonstart.
Tiago Monteiro under løbet, Midland MF1 Racing, Tyskland 2006
Christian Albers: 8
18 løb, 10 gennemførte. Bedste placering: 10 (1 gang)
En fornuftig sæson, der vel i sidste ende reddes af at hollandske Spyker er kommet med i Formel 1 og dermed sikrer ham et sæde til næste sæson. Albers har det meste af sæsonen haft et lille overtag på Monteiro og han er allerede nu sikker på et sæde næste sæson.
Albers sæson har blandt andet været præget af mere eller mindre intense kampe med hans holdkammerat. Flere gange har vi set mere eller mindre alvorlig kontakt mellem Albers og Monteiro. En ting der helt sikkert skal luges væk inden næste sæson. En ting er at udgå, men at kollidere med ens holdkammerat er ikke særlig smart.
Christijan Albers, Spyker MF1 Racing, Silverstone, England
Super Aguri: 10
Super Aguri kom med i allersidste øjeblik og stillede op i flere år gamle Arrows racere. Alene den præstation at de kom på banen belønner dem med en god karakter. At de så rent faktisk blev bedre og bedre mod slutningen af sæsonen, det tæller også op. Mod slutningen af sæsonen, der begyndte man endda at kunne konkurrere, mod de hold som man ligger lige under.
Ikke mindst Midland F1 blev sat under pres af det mindste hold på grinden. Ved terminsbedømmelsen, der var et af de gode råd, at man undlod at fyre Montagny, for så at ansætte en japaner. Det råd hørte man ikke efter.
Derfor, så må det samme råd være gældende til næste sæson. Sørg for at mindst en af kørerne er af en rimelig kvalitet. Sato er langt om længe begyndt at præstere og han må gøre det ud for det japanske islæt. Der er mange gode kørere, som venter på at få en mulighed for at vise hvad de kan.
Takuma Sato: 10
18 løb, 9 gennemførte. Bedste placering: 10 (1 gang)
Efter en del sæsoner i Formel 1, så begynder Sato endelig at vise, at han rent faktisk kan køre en Formel 1 bil, hvis ellers materiellet er til det. Der er også skåret kraftigt ned på hans dumme manøvrer og dårlige kørsel. Ikke at vi vil anbefale Sato at søge til et markant større team, så store er evnerne nok heller ikke. En flot 10. Plads i Brasilien lukkede en, for ham og holdet rimelig sæson.
Sakon Yamamoto forrest fulgt af Takuma Sato under Kinas Grand Prix, 2006.
Yuji Ide: 03
4 løb, 1 gennemført. Bedste placering: 13 (1 gang)
Årets absolut ringeste karakter går til Ide, manden der regulært blev smidt ud af FIA inden vi var nået halvvejs i sæsonen. Den eneste grund til at han ikke får et regulært 00, er at han trods alt ikke var så farlig for andre, som før set i Formel 1. Men farvel og tak, man behøver ikke ansætte ham igen.
Farvel til Ide.
Franck Montagny: 8
7 løb, 3 gennemførte. Bedste placering: 16 (2 gange)
Som vikar for en fyret Ide, der gjorde Montagny det rimelig godt, han overskyggede ikke Sato og havde den ulempe at han ikke var japansk, men gjorde det dog klart bedre end Yamamoto, der overtog hans sæde i de sidste løb.
Vitantonio Liuzzi ( Scuderia Toro Rosso) og Christian Klien (Red Bull Racing) involveret i et uheld sammen med Franck Montagny (Super Aguri) and Christijan Albers ( Midland Toyota)
Sakon Yamamoto: 7
7 løb, 3 gennemførte. Bedste placering: 16 (2 gange)
Ikke nogen prangende præstation af debutanten i Super Aguri. Som tidligere set, så var det vigtigere at han var japansk end at han rent faktisk kunne præstere noget på banen. Som seer, der er det meget svært at genkalde en situation fra de løb han har deltaget i, hvor man rent faktisk kan huske ham.
Sakon Yamamoto, Super Aguri F1, Magny-Cours, 2006