Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 30/8 2018 klokken 20:08
Marcus Ericsson oplever i ås, sin hidtil bedste sæson i Formel 1.
Han har endelig fået en bil, der kan være med i kampen om de sidste point, samtidig med at han har fået en holdkammerat, der kan udfordre ham.
”Charles er en meget dygtig kører, det skal der ikke være tvivl om,” kom det fra Ericsson i et interview med BMF1, på Monza banen, lige udenfor Milano.
”Men jeg har også bevist, at jeg kan følge med,” tilføjede han.
Noget af det vi også kom ind på, var det at han, som den eneste, har valgt at køre uden drikkedunk i sin racer.
”Jeg er en af de helt store drenge i feltet,” kom det yderligere fra svenske Ericsson, der ellers som Gokart kører, var en af de mindste.
”Når man er en af de store drenge, har man en klar ulempe, som følge af bilernes minimumsvægt. Det betyder, at os der er større, må finde så meget vægt som muligt, for at optimere vores situation,” tilføjede han.
”Jeg vil ikke have godt af at tabe mig yderligere, så derfor valgte jeg at spare de kilo som drikkedunksystemet vejer, hvilket i sidste ende, kan være det der afgøre, om jeg får point eller ej,” sluttede han.
En tommelfingerregel siger, at 10 kilo ekstra vægt, gør en bil en tiendedel sekund langsommere, pr. omgang. Så 2 kilo sparet, er altså 2 hundrede dele sekund pr. omgang, hvilket ofte er det der ændre forskellen fra Hero til Zero.