Der har aldrig været konkrete beviser på at Ferrari har brudt reglementet i år, men de har været mistænkt for at have fundet en måde at få mere ud af deres MGU-K, end de tilladte 120kW.
MGU-K’en er den del i hybridsystemet der ’høster’ og afgiver elektrisk energi til baghjulene. Det drejer sig om ca. 160hk i ca. 33 sek. pr. omgang.
I Baku havde FIA set nogle data de gerne ville undersøge og forstå nærmere. I den forbindelse rettede FIA henvendelse til Ferrari om en forklaring. I reglementet står der skrevet at et team til enhver tid, skal kunne forklare og tilfredsstille FIA hvis de, som i dette tilfælde, spørger om en forklaring på Ferrari’s ERS.
I Monaco har historien spredt sig som en steppebrand, med rygter om at Ferrari kunne blive udelukket fra dette års verdensmesterskab, hvis de havde brudt reglementet. Men Charlie Whiting (Race Director) understreger at der ikke er noget der tyder at Ferrari har brudt reglementet.
Bernie Ecclestone og Charlie Whiting
Copyright FIA Images
Normalt når FIA undersøger dele på racerne gøres det relativt hurtigt. Men i dette tilfælde er der tale om et utroligt komplekst system, som tager noget mere tid at komme til bunds i.
Selvom at FIA nu er tilfredse med det de har set, kan de i fremtiden bede Ferrari om at montere hardware der kan monitorere systemet, for bedre forståelse og dermed hurtigere afklaring.
Sebastian Vettels's bil i garagen klar til FP1
Copyright Bil Magasinet BMF1
Toto Wolff (Mercedes) og Christian Horner (Red Bull) udtaler at de begge stoler på FIA's dømmekraft, og at de i fremtiden holder øje med situationen.
Vi ser frem til spændende løb hernede i Monaco's gader kl. 15.10.