Det er velkendt, at Ferrari skubber kraftigt på for at få både Sauber og Haas til at smide en af deres kørere (og gerne flere) på porten til fordel for Maranello-fabrikkens to unge udviklingskørere, Charles Leclerc og Antonio Giovinazzi.
Ferrari har sine gode grunde til at presse på for en afgørelse, idet at det kontraktligt står sort på hvidt, at teamenes indbyrdes motor- og gearkasseaftale indbefatter, at schweizerne skal tage en af italienernes udviklingskørere.
Hvis det ender med at Sauber vælger begge udviklingskørere, efterlader det svenske Marcus Ericsson med en sædeskal uden bil. Dilemmaet bliver ikke mindre af, at Ericssons sponsor samtidig er hovedsponsor for det lille schweiziske team, hvor de netop har købt sig ind med en ret stor sum penge.
Hos Sauber tager teamchef Frederic Vasseur dog sagen med sindsro, i hvert fald ud ad til. Beslutningen er efter sigende hans alene.
Antonio Giovinazzi i HAAS-uniform.
Copyright Haas F1
”Ret snart," sagde Vasseur, da Motorsport spurgte om, hvornår beslutningen kommer.
"Vi ved, hvor vi er. Det er ikke førsteprioriteten for os i dag at tage den beslutning. Vi har mange andre ting på bordet, men kørerne kommer på ret snart.”
"Fristen er en uge før Barcelona (testkørsler, red.), men på et tidspunkt skal vi træffe en beslutning. Men vi har ikke travlt. Og jeg er ikke særlig bekymret for markedet (kørermarkedet, red.) og de andre kørere.”
"Vi drøfter kørere med Ferrari, og jeg tror, vi vil få en. Men ét skridt ad gangen… Først skal vi vælge en, og vi skal diskutere den første. Derefter vil vi diskutere den anden."
Samtidig understregede Vasseur, at han var godt tilfreds med Ericsson, men at ejernes støtte til ham ikke af den grund garanterer et sæde til svenskeren. Det handler om at se tingene i et større perspektiv, mener teamchefen.
Bliver Marcus Ericsson ofret på Ferrari-alteret?
Copyright Sauber Motorsport
"Investeringen i Sauber er enorm, og du kan ikke hænge virksomhedens udvikling sammen med et kørerprojekt - en kører skal udvikle sit eget projekt, og når du er kører, ønsker du at få resultater i næste uge, eller i det mindste næste år.”
"Når du er et team, arbejder du langsigtet, og det er mere et projekt på to eller tre år. Det er ikke nemt at få det hele til at passe sammen.”
”Marcus er et godt aktiv for teamet, han har erfaring med F1, og vi har et rigtig godt samarbejde. Vi vil tale med alle kørerne. Vi har stadig et par kørere på kontakt, og der vil komme en beslutning snart."
Om Ferrari får held med at presse Haas F1 til at fyre enten Romain Grosjean eller Kevin Magnussen er stadig uvist. Indtil videre står teamchef Günther Steiner dog fast på, at teamet har kontrakt med begge deres kørere til og med 2018.