Red Bull flexer

Red Bull kører med ny frontvinge i Ungarn, efter der har været beskyldninger fremme om, at den frontvinge der blev brugt på Silverstone, flexede lige lovligt meget.

Barcelona 2017 pre-season test 2 - Red Bull . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 28/7 2017 klokken 10:07

Der skal ikke herske tvivl om, at Adrian Newey er en af de dygtigst til at fortolke FIAs skrevne regler, så alt bliver taget lige til grænsen.

Omkring frontvinger, har Red Bull tidligere måtte lave om på dem, da de flexede for meget, til fordel for aerodynamikken ned af langsiden.

Det udløste en ændring af testproceduren, så FIA ikke længere, "kun" påførte ballast på 100 kg. på siderne af vingerne, men også 100 kg. tryk på de enkelte komponenter oppefra.

Hvad FIA har tænkt sig at gøre, for at teste de nye fiduser, som Newey har fundet på, vides endnu ikke, men Red Bull har altså valgt at sætte den tidligere vinge på, der ikke flexer i samme omfang.

Silverstone vingen havde fået tilført nogle små vinger på ydersiden af frontvingens sider, der betød at de yderste lodrette elementer, lagde sig en anelse ned når trykket blev øget, hvilket ændrede de små vinger på indersiden af elementets vinkel, så downforcen blev reduceret.

Yderst smart tænkt, men altså ikke lovligt, selvom det ikke kan fanges i FIAs testmetoder.

Det bliver spændende at se, hvor meget dette påvirker deres tider under dagens testarbejde på til weekendens Grand Prix i Ungarn.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sauber dropper Honda Giovinazzi crasher »