Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 28/7 2017 klokken 10:07
Der skal ikke herske tvivl om, at Adrian Newey er en af de dygtigst til at fortolke FIAs skrevne regler, så alt bliver taget lige til grænsen.
Omkring frontvinger, har Red Bull tidligere måtte lave om på dem, da de flexede for meget, til fordel for aerodynamikken ned af langsiden.
Det udløste en ændring af testproceduren, så FIA ikke længere, "kun" påførte ballast på 100 kg. på siderne af vingerne, men også 100 kg. tryk på de enkelte komponenter oppefra.
Hvad FIA har tænkt sig at gøre, for at teste de nye fiduser, som Newey har fundet på, vides endnu ikke, men Red Bull har altså valgt at sætte den tidligere vinge på, der ikke flexer i samme omfang.
Silverstone vingen havde fået tilført nogle små vinger på ydersiden af frontvingens sider, der betød at de yderste lodrette elementer, lagde sig en anelse ned når trykket blev øget, hvilket ændrede de små vinger på indersiden af elementets vinkel, så downforcen blev reduceret.
Yderst smart tænkt, men altså ikke lovligt, selvom det ikke kan fanges i FIAs testmetoder.
Det bliver spændende at se, hvor meget dette påvirker deres tider under dagens testarbejde på til weekendens Grand Prix i Ungarn.