Siden 1996 har Michael Schumacher kørt for Ferrari og tyskeren bærer en stor del af æren for teamets transformering fra kaospiloter til en velsmurt maskine som ingen har kunnet matche i fem år i træk, bevist med 71 sejre i 90 løb. Disse tal taler sit eget sprog.
Alligevel tror Byrne, der nu er tilknyttet Ferrari som konsulent, at teamet har en stor fremtid foran sig, når Kimi Räikkönen kommer bag roret.
Michael Schumacher vinder Italiens Grand Prix 2006.
”Det er ikke enden på en æra, det er blot enden på Michaels karriere. At slå Ferrari vil stadig være noget særligt,” siger Byrne til den italienske sportsavis ’La Gazzetta dello Sport’.
”Jeg designede min sidste bil i 2004, og dette års bil er også konkurrencedygtig. Den har vundet syv løb og kan blive mester. Såh…”
”Ferrari er et meget godt team, og det er jeg selv et bevis på,” fortsætter Byrne. ” Da jeg ankom til Maranello havde jeg mine tanker andre steder, men alle gav mig en hånd og det var meget let at blive en del af teamet. Det samme vil ske for Kimi.”
Rory Byrne og Jean Todt
”Vi vandt i så lang tid, fordi vi var de første til at introducere nogle principper, der senere blev kopieret af andre teams. For eksempel det at bruge vindtunnel 24 timer om dagen. Men de andre har forbedret sig.”
Byrne forstår fuldstændig Schumachers beslutning om at trække sig tilbage.
”Jeg respekterer Schumachers beslutning. Og jeg forstår, at den ikke var let,” siger han. ”Han følte det var tid til at stoppe. Jeg tror ikke, at beslutningen var styret af, at to eller tre medlemmer af den tekniske stab havde besluttet at stoppe. Han er en moden person.”
”Som kører er han ekstrem stærk, som vi også så det på Monza. Nu kunne det være rart at se ham sætte et punktum for sin karriere ved at vinde sit ottende verdensmesterskab,” slutter Rory Byrne.