Det var en af de mere usædvanlige dage for McLaren-Honda - eller måske mere præcist for motorleverandøren Honda. Det usædvanlige ligger nemlig i, at teamet hverken havde uforklarlige problemer eller nedbrud.
Og det er meget uforklarligt.
Således havde McLaren-Honda så problemfyldt en weekend i Bahrain - både før og under løbet samt på første testdag i tirsdags - at teamet var usikre på, hvad der ville møde dem under den sidste testdag, i går. Det gik dog helt fint, men årsagen kender teamchef Eric Boullier ikke.
”Altså, hvis vi bare vidste det… og det er jo et problem. Jeg aner det ikke,” udtalte Boullier, da han blev spurgt ind til den ret usædvanlige situation.
"Vi har endda foretaget lidt med hensyn til indstillinger og forsøgt at udnytte mulighederne, og alt fungerer. Det er en fuldgyldig test i dag. Alt hvad du planlægger, kan du teste og gentage, og det gik godt."
En kendt situation: McLaren-Honda skubber bilen i garage.
Copyright McLaren
Boullier virkede oprigtigt forbløffet over de usædvanlige men positive takter fra Honda-enheden
"Jeg tror, at det er første gang, vi har haft en dag uden store problemer, og hvor vi har kunnet komme videre med vores program," indrømmede han.
"Jeg mener, at vi mere eller mindre har gennemført alt, hvad vi ønskede, og vi kom igennem alt det, som vi skulle have gjort i Barcelona (vintertest, red.). Så det har været en meget produktiv dag, og jeg er glad for, at vi har formået at gennemføre så mange omgange i dag (81 omgange, red) efter en vanskelig dag i går, hvor det ikke så godt ud.”
"Jeg er meget tilfreds… de har udført et godt stykke arbejde for at få bilen ud på banen hver gang," lød det fra en glad men tilsyneladende lettere forbløffet teamchef.
Vandoorne på vej ud af pitten til en problemløs testdag.
Copyright McLaren
Boullier har dog begge ben plantet solidt på jorden og ved, at træerne ikke vokser ind i himmelen. Teamchefen erkender, at det vil være forkert at tro, at deres japanske motorleverandør har løst alle problemer.
”Nej, og det er fordi det er så svært at forstå, hvad der gik galt,” indrømmer han. ”Vi byttede MGU-H’en (enheden til energihøst fra varmen, red.), og dagen efter, efter kun to omgange, var MGU-H’en røget.”
”Så skiftede vi motoren og kørte 17 omgange i går, men vi kan ikke finde nogen fysisk fejl på bilen, så jeg tror, at det bliver meget kompliceret for Honda at forstå, hvad der gik galt… der er ingen generel årsag,” sluttede Boullier.
Honda er med andre ord i den usædvanlige situation, at de skal finde årsagen til, at testdagen gik godt. Hos de fleste teams plejer man at finde årsagen til, at det gik dårligt.