Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 8/4 2017 klokken 07:04
Når et Formel 1 felt, i den grad er blevet sat i stald, som vi oplevede i går, samtidig med at der er helt nye biler, vil det interne samarbejde mellem holdets to kørere bil ve afprøvet maksimalt.
Med kun en time, til at gennemfører test programmet, som der var afsat 4 timer til, inden testen, var det naturligt at se, at de to biler på hvert hold, i store dele af træningen, testede helt forskellige ting, hvilket betyder at der deles data i dag, i langt højere grad end det vi normalt ser.
Alle biler var tidligt ude, hvilket betød, at banen hurtigt blev markant bedre.
Første halve time, faldt tiderne markant, uden at man for alvor kunne se hvem der skulle sætte pole og hvem der vil befinde sig i bunden.
Herefter kom der skub i sagerne.
Især hos Ferrari havde man ikke noget problem med at vise, at de har en hurtig racer.
Vinderen fra første løb, Sebastian Vettel, satte en tid på 1.33.336, som så ud til at kunne være kørt hurtigere, men som der gik langt tid før der var nogen der kunne svarer igen på.
Første mand der formåede at udfordre Vettels tid, var Kimi Räikkönen, der satte en tid, der kun var 5 hundrededele sekund efter tyskeren.
Mercedes lå længe omkring 4 og 5 tiendedele sekund efter Ferrari, men ligner nogen, der kan udfordre Ferrari igen.
Kevin Magnussen fik igen gang i Haas raceren, men de to Haas racere, var ikke helt så langt fremme, som man skulle tro efter indsatsen i Melbourne.
Magnussen sluttede som nummer 12, to placeringer foran Grosjean i den anden Haas racer, der klagede lidt over raceren igen.
I bunden fandt vi, ikke så overraskende Sauber med de gamle Ferrari motorer og McLaren, med de svage Honda motorer.
Hos Renault, havde de en godkendt træning, hvor Palmer lidt overraskende slog Hülkenberg. Palmer 9 og Hülkenberg 11.
Red Bull satte deres biler ind på 6 og 7 pladsen, med Verstappen som den hurtigste af de to, sog mere end 1,6 sekunder efter Vettels bedste tid.
Pole vil blive en kamp mellem Ferrari og Mercedes igen, men efter dem er kampen meget tæt.
Vi ser frem til en spændende kvalifikation.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)