Da Fernando Alonso kom tilbage til McLaren i 2015, var det fordi han troede på potentialet i samarbejdet mellem McLaren og Honda.
Han havde forventet, at der selvfølgelig ville være udfordringer i starten, men slet ikke i det omfang de oplevede det.
Første sæson var forfærdelig. Kevin Magnussen fik mulighed for at kører Alonsos racer til åbningsløbet i Australien, efter Alonso var sat på sidelinjen som følge af et mærkeligt uheld under vintertesten.
Kevin nåede ikke engang frem til startgridden, før Honda-motoren eksploderede.
Efter en vildt frustrerende første sæson med Honda-power, så det markant bedre ud for holdet i 2016. Ikke at de kæmpede om podiepladser, men de fuldførte de fleste løb og blev ikke sidst.
McLaren. Barcelona vintertest 2017. McLaren holder mere i pit end den kører på banen
Copyright McLaren Media
Der var mange der havde tiltro til, at Honda havde lært lektien inden 2017-sæsonen, så de nu ville være tilbage blandt de bedste i formel 1 feltet.
Men nej. Det nye design af Honda motoren ser ud til at være en ny katastrofe. Holdbarheden er ikke eksisterende og de lovede ekstra, mange hestekræfter er udeblevet.
Fernando Alonso, der sidste sæson var mere positiv end længe, er nu helt ned i kulkælderen igen og langer kraftigt ud efter Honda.
”Vi imødekommer ikke vores forventninger. Vi er ikke så hurtige, som vi havde forventet og vi er langt efter vores plan for vintertesten," kom det fra Alonso.
”Vi kommer ikke gennem det planlagte program, vi får ikke kørt de omgange vi skal og vi misser vital information, som vi skulle bruge."
”Selve bilen føles rigtig god, helt som den bør føles på nuværende tidspunkt. Jeg er tilfreds med balancen og de justeringer vi foretager, virker som de skal."
”Det eneste problem vi har, er vores power-unit. Der er ingen stabilitet og ingen power. Jeg mener vi er omkring 30 km/t nede på langsiderne i forhold til de andre," lød det opgivende fra spanieren.
Alonso siger dog, at han ikke vil forlade Formel 1, selvom problemerne ikke bliver løst.