Alle kørere på samme compounds i de fem første løb

Af praktiske årsager, har Formel 1 holdene i år ikke mulighed for at vælge dæk til de første frem løb, da de ikke vil kunne nå at teste dækkene inden de skal vælge dem.

Pirellis dæk . Copyright Pirelli

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 8/2 2017 klokken 11:02

Når pre-season testen går løs i Barcelona den 27. februar, så vil det være første gang kørerne prøver de nye dæk. På det tidspunkt vil der kun være en måned til sæsonens første løb og Pirelli skal normalt have besked om dækvalg 14* uger før et løb. Dermed skulle Formel 1 holdene have valgt dæk til Australien allerede i december. I stedet har Pirelli valgt compounds. Dette er for at sikre at Pirelli ikke løber tør for en given compound inden det løb.
(* 14 uger før, når løbet er udenfor Europa og 8 uger før når det er europæiske løb)

Så under de fem første løb, har Pirelli valgt følgende allokering af dæk til alle kørere:
  • 2 sæt af dem hårdeste compund
  • 4 sæt af dem mellemste compund
  • 7 sæt af dem blødeste compund


De tilgængelige compounds pr. løb varierer, så ovenstående allokering vil være forskellige dæk fra løb til løb.

Konkret så betyder det i Australien af alle kørere vil have følgende til rådighed:
  • 2 sæt P Zero Yellow soft
  • 4 sæt P Zero Red supersoft
  • 7 sæt P Zero Purple ultrasoft


Desuden dikterer reglerne at der under løbet skal køres på mindst ét sæt soft eller supersoft dæk.
Reglerne dikterer desuden at ultrasoft dækket skal bruges i Q3 i kvalifikationen af alle kørere.

Jerez test dag 2
Copyright Pirelli


I Bahrain, som er sæsonens andet løb, vil der være følgende dæk til rådighed:
  • 2 sæt P Zero White medium
  • 4 sæt P Zero Yellow soft
  • 7 sæt P Zero Red supersoft

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Endnu en mand forlader McLaren Franz Tost har en plan »