At slutte på en samlet 10. plads i årets Formel 1-verdensmesterskab vil normalt anses for at være stærkt utilfredsstillende, hvis der står ’dobbelt verdensmester’ på visitkortet, men det gælder ikke i Fernando Alonsos tilfælde.
Trods flere DNF’er (udgået af løbet, red.) anser spanieren McLaren for at være det bedste team, han endnu har kørt hos. End ikke Ferrari og Renault, hvor han for sidstnævntes vedkommende vandt sine to mesterskaber, kan hamle op med det britiske team.
”Jeg er glad for at være hos det bedste team i min karriere,” siger Alonso. ”Det tekniske niveau og sansen for detaljen er det bedste, jeg har oplevet.”
Tiden hos McLaren-Honda har bl.a. gjort det muligt at se F1-race fra 1. parket. Her nydes Brasiliens GP i 2015.
Copyright Red Bull Photofiles
”Analysedelen, arbejdet på fabrikken og designfilosofien på hele bilen er komplet anderledes, end jeg har været vant til. Kørerens input og den betydning det har for køreren, er meget større her. Vi mangler bare en konkurrencedygtig bil. Organisationen og så videre er bare utrolig.”
Alonso er helt klar i sin udmelding, når samtalen drejer sig om tiden hos Ferrari, hvor han kom til i 2010 og var i fem år. Hos Maranello-teamet blev det til 11 sejre og 43 podieplaceringer, hvilket står i skærende kontrast til spanierens seneste to sæsoners resultattørke hos McLaren, som sluttede med en samlet 10-plads i kørermesterskabet.
Alonso nød tiden hos Ferrari.
Copyright Ferrari Media
”Det var en fantastisk tid hos Ferrari,” indrømmer han.
”Jeg tænker bare, at hvis jeg havde kørt for dem de seneste to år, ville jeg sandsynligvis være temmelig frustreret og ked af det…. da jeg kørte for dem, kæmpede vi med om mesterskabet indtil det sidste løb… nu ser det ud til at de er på nr. 5 eller 6 efter Red Bull. Så situationen kunne være meget værre.”
”Jeg havde en fantastisk følelse og stor kærlighed til Ferrari, men det var det rigtige tidspunkt at sige ’farvel-farvel’, for jeg ønskede at slutte på toppen,” lød det fra Alonso.