Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 13/11 2016 klokken 20:11
Løbet blev som skrevet sat igang bag safetycar, hvilket naturligvis var en noget flad fornemmelse. Nico Rosberg havde tydeligvis nerverne ude på tøjet, da han forhørte sig hos sin ingeniør omkring sin bremsebalance og vejrudsigt.
Da løbet endelig blev givet frit efter syv omgange var det med en Hamilton, der fik skabt sig et rigtig godt forspring ved den rullende start, hvor Rosberg måske ikke var helt klar. Raikkonen fik hurtigt sit at se til, da Max Verstappen hurtigt passerede ham køligt i første kurve, mens Kevin kørte direkte ind og skiftede til intermediate dæk.
Hele feltet kom generelt godt afsted. vejret taget i betragtning, og Jenson Button fulgte omgangen efter Magnussens eksempel og fik påmonteret de grønne striber.
Det samme gjorde en stor del af midterfeltet kort efter.
Vettel lavede på det nærmeste en kopi af Romain Grosjean på omtrent samme sted, da det åbenbart kløede i hans højre fod. Han reddede dog sin Ferrari og fik bragt sig selv i pit, men det så ud til, at løbet var kørt for tyskeren, der dog stadig med.
Efter 12 omgange havde Hamilton skabt sig et nogenlunde komfortabelt forspring på omkring fire sekunder ned til den formodentligt kommende verdensmester.
Omgangen efter var den helt galt for Ericsson, der smadrede sin Sauber på start/mål langsiden, hvilket naturligvis fremkaldte en safetycar. Dårligt nyt for Hamilton, men godt for Rosberg.
Replay viste, at der også længere nede i feltet var folk, der hyggede sig med forskellige akrobatiske udfoldelser.
På omgang 20 ud af de 71 fik feltet endelig lov at fortsætte. Hamilton formåede igen at få en god start, og Rosberg var en smule bedre med denne gang. I samme øjeblik, som løbet blev givet frit, smadrede Raikkonen sin Ferrari på langsiden, hvilket endnu engang så ud til at sende Bernd Maylander i aktion. Skribenten havde god tid til dette resumé i dag, da løbet blev afbrudt.
Efter et længere stykke tid blev det meddelt, at Ricciardo havde modtaget fem sekunders straf for at have passeret indgangen til pit-lanen, mens der var rødt lys.
18.20 dansk tid blev løbet genoptaget bag safetycar, mens Ocon meddelte pitten, at vejret bestemt ikke var godt. Samtidig meddelte Forcie India til Perez, at den heftige regn ville vende tilbage inden for 15 minutter.
På omgang 28, 18.33 dansk tid, blev løbet endnu engang givet frit. Tredje gang er som bekendt lykkens gang, så måske kunne det lykkes denne gang.
Det gjorde det heller ikke denne gang. Endnu engang blev løbet afbrudt, til stor frustration for både tilskuere og Hamilton især.
19:02 dansk tid blev løbet endnu engang startet bag safetycar, og på omgang 32 af det stærkt reducerede løb blev løbet givet frit til fuld hastighed. Denne gang var både Rosberg og Verstappen godt med på Hamilton, og Verstappen forsøgte sig i første sving, hvor Rosberg lukkede døren. I sving to gik hollænderen dog forbi, og Rosbergs chancer for at forsegle sit VM blev nu endnu sværere.
Det så nu ud til, at løbet fik lov at fortsætte længere end et par omgange. Magnussen kæmpede på plads 13. mod Hülkenberg, mens Palmer tidligere i løbet kørte sig selv ud.
Der var generelt gode kampe rundt omkring i feltet, mens Hamilton etablerede sig i front. Verstappen var tæt på at gengive tidligere scener fra løbet på langsiden, men reddede dog sin racer og forsvarede sin placering mod Rosberg.
Længere nede i feltet havde Vettel god fart i sin Ferrari og kæmpede hårdt med Alonso, der dog måtte give sig til sidst.
Og bedst som vi troede, at løbet kunne blive kørt færdigt, måtte Felipe Massa skuffe sine fans efter at have totalsmadret sin Williams racer nøjagtig på samme som Ericsson gjorde tidligere. Safetycaren måtte endnu engang på banen og neutralisere det hele. Ærgerlig måde for brasilianeren at slutte sin karriere på. Billederne viser en tydeligt berørt Massa, der må siges at kunne tage mange minder med sig fra en lang og gloværdig karriere i Formel 1 verdenen.
I noget, der kunne minde om det længste løbsresumé nogensinde skrevet på bmf1.dk, ventede vi endnu engang på at få løbet givet frit.
Det skete for fjerde gang på omgang 56, 19:47 dansk tid, hvor Hamilton endnu engang kom godt afsted, mens Rosberg sov en smule. Han kom dog hurtigere tættere på, mens Perez havde en smule mere svært ved at hænge på. Replay viste, at Alonso heller ikke formåede at holde bilen på banen hele vejen rundt.
Med 10 omgange tilbage skulle der ske mirakler, hvis Rosberg skulle blive verdensmester denne søndag eftermiddag i Brasilien. Både Verstappen og Ricciardo havde god fart i deres Red Bull, mens Sauber teamet hold vejret for Nasr's syvendeplads, der ville sende en tiltrængt pose penge ned i pengekassen hos de Schweiziske team.
Det så ud til, at feltet kunne nå i mål indenfor tidsrammen på de to timer, og der foregik en yderst spændende kamp mellem Vettel og Verstappen, der ikke ligefrem er de bedste venner efter sidste GP's fadæse i Mexico. Verstappen fik presset sig forbi Vettel, som ikke var sen til at komme på radioen og give sin altid objektive analyse af situationen. Verstappen var dog hurtigt videre og tog også Sainz ved førstkomne lejlighed, derefter Perez og derved også tredjepladsen.
Hamilton cruisede sig de sidste omgange til sin første sejr i Brasilien, mens Rosberg nu kun skal bruge en tredjeplads i Abu Dhabi til at sikre sig sin verdensmestertitel. Kevin Magnussen sluttede det kaotiske løb på en 14. plads, mens hans nye arbejdsgiver for næste år, Haas, ikke havde heldet med sig denne weekend.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)