Hænger Magnussen i en tynd tråd?

Renault jagter nærmest desperat topkørere, som allerede har indgået kontrakt for 2017. Lokkemaden er en lukrativ, treårig kontrakt. Det kan betyde, at Kevin Magnussens F1-fremtid hænger i en tynd tråd, skriver et tysk motorsportsmagasin.

Kevin Magnussen, Bahrain 2016 . Copyright Renault F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 4/10 2016 klokken 15:10

Magnussens fremtid hænger i en meget tynd tråd. Det skriver det anerkendte tyske motorsportsmagasin Auto Motor und Sport i dag. Ifølge bladet ønsker Renault i virkeligheden hverken at forlænge med Magnussen eller teamkammeraten Jolyon Palmer.

Om der er hold i Auto Motor und Sports påstande, vil et resumé af den aktuelle situation måske hjælpe til at danne et billede af.

I første omgang var Sergio Perez ellers øverst på Renaults ønskeseddel, men nu er mexicanerens kontrakt med Force India endelig faldet på plads. Efter sigende var han i øvrigt slet ikke interesseret i at køre i en langsom, gul racer men havde derimod mere lyst til en grå-rød Haas-racer, som godt nok ikke er meget hurtigere men dog ville bringe ham tættere på ønskedrømmen, Ferrari i 2018.

Nu er det derfor Nico Hülkenberg og Valtteri Bottas, der står højt på ønskelisten. Renault har også været på frierfødder hos Red Bull og Carlos Sainz Jr., og disse muligheder er delikate. Alle tre kørere har nemlig kontrakt for 2017, men der er tilsyneladende måder at omgå dette på.

Renault er også interesseret i Valtteri Bottas.
Copyright Williams F1 Team


I Hülkenbergs tilfælde er argumenterne de samme som med Perez. Det siges nemlig, at Force India er i restance med lønudbetalingerne, men efter alt at dømme er dette nu løst, idet sidstnævnte medbragte ekstra sponsorkapital til Force India.

Ifølge kilder har Williams og Bottas allerede udarbejdet en kontrakt. Offentliggørelsen venter kun på at aftalen med F3-køreren Lance Stroll er underskrevet, hvorefter teamet vil præsentere kørerne. Bottas er dog alligevel en reel mulighed for Renault, for der vinker en velbetalt treårig kontrakt forude, og det kan Williams ikke tilbyde.

Trods Dr. Helmut Markos benægtelser er Carlos Sainz stadig en mulighed for Renault. Godt nok er spanierens kontrakt med Toro Rosso blevet forlænget med et år her i sommer, men rygter i paddocken lader vide, at farmand Carlos Senior er i dialog med Renault. Sagen er nemlig, at sønnike ikke har en chance for yderligere avancement til moderteamet Red Bull. Her sidder Daniel Ricciardo og Max Verstappen for tiden godt og solidt med en langsigtet kontrakt.

Carlos Sainz er et varmt emne for Renault.
Copyright Red Bull Photofiles


Sainz forventer naturligvis, at det franske fabriksteam snart beslutter sig, for ifølge rygterne står spanieren og vifter med en sponsorkontrakt på 30 millioner dollar. Når Renault alligevel hænger i bremsen, kan det skyldes, at der efter sigende i øjeblikket er gnidninger mellem Renault Sport F1’s direktør Cyril Abiteboul og teamchef Frédéric Vasseur. Førstnævnte vil lede efter andre kørere, sidstnævnte er interesseret i at beholde Magnussen.

Oven i al forvirringen afviser Red Bulls Helmut Marko enhver handel på en lidt kryptisk måde: "Vi afgiver ikke Sainz gratis. Markedet er i øjeblikket ikke velsignet med nok unge kørere. Vi har derfor brug for Carlos som kører hos Toro Rosso og som reserve til Red Bull."

Hülkenberg er bundet til Force India i 2017, og han kunne vælge at gå, hvis lønnen ikke bliver udbetalt. Men teamet har tilsyneladende fået løst sit cashflow-problem. Det forlyder nemlig, at Force India har betalt for sine Mercedes-motorer, og det er gode nyheder for Hülkenberg. Ellers ville et skifte til Renault være en reel mulighed.

Midt i hele dette cirkus af interne stridigheder, forviklinger og rygter står en talentfuld kører ved navn Kevin Magnussen. Som vi tidligere har skrevet, har danskeren måske indvilliget i at forlænge Renaults option på ham, og det kan fortælle én af tre ting.

Kevin Magnussen og Jolyon Palmer efter løbet i Malaysia. Er de sammen til næste år?
Copyright Renault Sport


1: Enten er alle muligheder for et sæde i et andet team i 2017 afprøvet uden held, og Kevin kan derfor kun vente og håbe på, at Renault ikke får held med at få deres hede drømme om en kører (eller måske to) opfyldt.

2. Eller også handler det om, at Renault kun leder efter en afløser for Palmer og at Magnussen blot kan vente i ro og mag på, hvem de vælger som hans nye teamkammerat.

3. Eller Magnussen er en flink fyr, som gerne vil hjælpe sin rare arbejdsgiver og som ikke kunne drømme om at kigge efter job andre steder.

Det sidste er dog nok utænkeligt, for danskeren har flere gange udtalt, at han ikke forstår Renaults langstrakte beslutningsproces.

Tilbage står så spørgsmålet: hvad gør Renault, hvis både Sainz, Hülkenberg og Bottas siger pænt nej-tak til at køre en meget gul, fransk F1-racer?

Som det ser ud nu, er sidstnævnte mulighed Magnussens eneste reelle chance for et 2017-sæde i motorsportens mest spegede og ubarmhjertige klasse, Formel 1 - klassen, hvor det ikke nødvendigvis handler om rå talent men i overvejende grad også om rå politik.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Malaysias GP: Weekenden i billeder Hamiltons motorhavari stadig en gåde »