Da vi mødte Kevin Magnussen i paddocken et stykke tid inden vores aftale, var det en meget smilende og glad dansker, der kom gående i samtale med sin massør. Jeg måtte til en start derfor lige høre, hvorfor han virkede så glad. Måske en ny kontrakt med Renault for 2017?
”Du så meget glad ud, da vi så dig for halvanden times tid siden... Hvorfor var du det?
Kevin (med et grin): ”Jeg er altid glad…,” hvorefter han med lidt mere alvorlig stemme tilføjede: ”Men jeg tror det er fordi jeg har fået det sidste ”go” af lægerne her inden weekenden. Og det er selvfølgelig en meget god nyhed.”
”Hvordan har kroppen det (efter afkørslen på Spa, red.)?”
Kevin Magnussen interviewes på Monza af Peter Hartig fra BMF1
Copyright Bil Magasinet BMF1
”Den har det fint. Stadig øm lidt forskellige steder i kroppen, men ellers fint. Men det er jo, hvad man kan forvente,” lød det fra Kevin.
”Hvor nemt er det at ryste sådan en oplevelse af sig?”
”Det er nemt. Der skete jo ikke noget. Jeg er klar igen,” sagde danskeren.
”Der kom ellers lidt skrammer på bilen,” indvender jeg.
”Det betyder da ikke noget. Jeg skal jo ikke bruge den igen,” grinede Kevin.
”Hvordan kommer man så videre, når man har prøvet sådan en tur, snurrer rundt, smadrer bilen og bliver eksponeret så mange gange, som du er blevet de seneste dage?
Kevin Magnussen, Bahrain 2016
Copyright Renault F1
”Jamen, det er ikke noget,” smilede Kevin. ”Det er jo en del af Formel 1. Det er jo også det, folk gerne vil se, når de ser Formel 1-løb. Når der er et stort crash, er det med til at øge spændingen i TV. Det er jo bare en del af det.”
”Du siger, at bilen ikke skal bruges igen. Så der er intet af den, der bliver genbrugt?”
”Meget tæt på,” lød det med et smil.
Vi prøver at dreje interviewet over i en situation, som de fleste mennesker kan genkende.
”Hvis vi forestiller os, at du skulle sælge dig selv til Renault i en jobsamtale, hvordan ville du så gøre det? Altså sælge dig selv?
Vi venter pænt, mens Kevin Magnussen interviewes af vores dygtige kollega, Luna Cristofi, fra TV3.
Copyright Bil Magasinet BMF1
”Det er slet ikke sådan det foregår. Der er slet ikke noget, du kan sige eller gøre. Du skal bare køre stærkt, og det handler om at være effektiv. Så en jobsamtale vil ikke komme på tale.”
Så fik vi lige lært, at talegaver og salgstalent ingen betydning har, når en F1-kontrakt skal forhandles hjem. Det handler ene og alene om rå fart.
Vi skruer lige tiden to år tilbage med det næste spørgsmål.
”Hvilke tanker røg igennem hovedet på dig, da et tilsyneladende sikkert sæde hos McLaren pludselig glippede?”
”Jamen, jeg blev nervøs for, om det var afslutningen på Formel 1 for mig. Man ved jo ikke rigtigt, hvad der så er ude i fremtiden. Hvad er så mine muligheder? Hvad vil så byde sig for mig? Men så kom jeg igennem det alligevel, med hjælp fra nogle folk, der var villige til at stille op for mig og blev ved at tro på mig.”
Idyllisk ser det ud, men det er det ikke nødvendigvis. Teamkammerater er hårde konkurrenter.
Copyright Renault F1
”Hvordan bliver man ved med at være i stand til at håndtere det konstante pres sidst på sæsonen, hvor man ikke ved, om man er købt eller solgt, om man har et sæde eller ej?”
”Jeg tror det handler om at forsøge at hvile rigtig meget i sig selv og ligesom indse, at det er en sport, hvor der er et rigtig hård pres, og at der ikke er så meget, du kan gøre ved det. Det er ikke noget unormalt. Alle der kører Formel 1 kommer ud for det. Og man kan sige, at jeg rigtig gerne vil køre Formel 1, og hvis jeg ryger ud eller bliver fravalgt, jamen så har jeg gjort mit bedste. Og så er der ikke mere, jeg kan gøre. Jeg tror det er rigtig vigtigt at vide, at man har gjort sit bedste.”
”Hvordan er forholdet imellem to holdkammerater?”
”Det er anstrengt, for man ved jo godt, at man bliver målt op mod hinanden. Du bliver ikke rigtigt målt op mod så mange andre konkurrenter i andre teams. Du bliver målt op mod din teamkammerat. Så det forhold er altid anstrengt.”
Du bruger ordet anstrengt. Er det virkelig det?
”Ja, det er det,” lød det bestemt.
Vi bringer anden halvdel af interviewet i morgen.