HALO or not

For et par måneder siden, annoncerede FIA at de havde valgt Ferraris HALO løsning, til beskyttelse af kørerne, fra og med 2017. Det er nu udskudt til 2018 og samtidig er der tvivl om at det bliver den løsning

Sebastian Vettel med halo . Copyright Ferrari Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 4/8 2016 klokken 11:08

Ferrari introducerede HELO som deres bud på en beskyttelse af kørernes hoved, mens Red Bull kom med deres Aeroscreen.

Red Bull areoscreen
Copyright FIA Images


Begge løsninger bliv evalueret under 1. frie træninger i foråret, hvorefter FIA valgte at melde ud, da Formel 1 feltet kom til Monaco, at det var HALO løsningen, der blev valgt.

Nu har Bernie Eclestone så meldt ud, at Formel 1 feltet ikke kommer til at kører med HALO i 2017, men først tidligst i 2018, samtidig med at han understreger, at det end ikke er sikkert, at det bliver HALO.

"Vi havde nogle juridiske udfordringer, som der var behov for blev løst, inden vi kunne lave HALO som et krav", kom det fra Ecclestone.

Ferrari med Helo
Copyright Formula1.com


"Med den ekstra tid vi nu har fået, har vi samtidig valgt at se løsningsforslagene igennem igen og se om der er helt andre muligheder, hvorfor det langt fra er sikkert at det endelige sikkerhedstiltag bliver HALO løsningen", tilføjede Ecclestone klogt.

Rygter siger, at hvis HALO blev indført fra 2017 og der så var en kører, der fik en hovedskade, ville de sagsøge FIA.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Dødsfald: Chris Amon Kevin bliver blå »