Englands GP: Hot or not

Så er det hot or not tid og lad det være sagt med det samme, der ros til et par kørere og et enkelt team, mens der er prygle til FIA samt et par teams.

Max Verstappen . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 11/7 2016 klokken 08:07

Det britiske grand prix blev som bekendt kørt i går og det var et meget rodet løb. Der var både store præstationer og fuldstændigt tåbelige beslutninger, men det er kun godt, fordi så har vi noget der kan komme med i en "hot or not" klumme. Da dette er en klumme skal det lige med, at det er skribentens holdning og ikke en holdning der nødvendigvis deles af hele BMF1-holdet. Det er vigtigt at få med, fordi nogle gange er der nogen som tror, at det som står i klummen er det som hele BMF1 mener.

Hot top 3.

1: Max Verstappen.

Ja han har været med før og nu er han det altså igen, fordi den unge hollænder leverede endnu en god præstation i weekenden. Ikke nok med at han sluttede som nummer to, efter Nico Rosbergs dekradering, så var han også den eneste som kunne matche Lewis Hamilton i den periode, hvor briten kørte hurtigst. Ja han kunne ikke følge Nico Rosberg da tyskeren skruede op, men det var der ikke mange der kunne, så det trækker ikke hollænderens præstation ned. Hollænderen er nu oppe på tre podieplaceringer siden skiftet til Red Bull, så det må siges at være ganske flot.

2: Lewis Hamilton.

Verdensmesteren vandt gårsdagens løb og han gjorde det i suveræn stil. Faktisk var han totalt dominerende hele weekenden, hvor han endte med at være bedst i samtlige af weekendens sessioner. Det er en præstation som man ikke kan andet end at beundre, om man kan lide englænderen eller ej. Ja man kan så sige, at han ikke blev presset så meget under løbet, hvilket er helt korrekt. Det kan man dog også se som et udtryk for, at briten bare leverede en verdensklasse præstation, ved at trække et stort forspring ud, så han ikke kunne trues resten af løbet.

3: Red Bull Racing.

De har allerede været lidt nævnt i forbindelse med Max Verstappen, men hele det østrigske team med britiske rødder fortjener at blive nævnt. Det er nemlig en helt utrolig fremgang de har taget i denne sæson, hvor de er gået fra en gang i mellem at være med i kampen om podiet, til stort set at kæmpe med hver gang. I dag sluttede de som nummer to og fire, men de kunne sagtens have hentet nogle endnu flottere resultater, hvis regnen var blevet ved, fordi der var de nogle af de hurtigste.

Not top 3

1: FIA.

Uha, hvor var der været mange episoder i denne weekend, hvor man måske kan ryste lidt på hovedet af FIA. Først var der kvalifikationen, hvor nogen fik fjernet deres tid, fordi de var ude over de hvide linjer, mens andre slap. Derefter valgte man endnu en gang at starte løbet bag safety car og sidst men ikke mindst, så var der hele sagen med Nico Rosberg. Uden at tage nogens parti i den sag, så er regler altså regler og de skal overholdes eller straffes så det ikke kan betale sig at bryde dem. Og nej jeg har intet imod Nico Rosberg, men selvom man kan lide manden skal han og teamet ikke bryde regler.

2: Ferrari.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at mit hjerte tilhører Ferrari. Derfor gør det ondt at se, hvor dårlige de røde racere er lige pt. Med lidt god vilje kan man måske sige, at Kimi Räikkönen får det ud af bilen som han kan, hvilket kan ses ved at han ligger nummer tre i mesterskabet. Det er dog en anden historie med Sebastian Vettel, han er godt nok meget uheldig med, at få de gearkasse som går i stykker. Det er dog ikke kun teknisk der er problemer, fordi det har sat sig psykisk, så tyskeren er ikke den han var i sidste sæson. Han er blevet mere et negativt brokkehoved, end den glade dreng fra sidste sæson.

3: Renault.

Ja de gule racere har også været med før og det er fuldt fortjent at de nu er med igen, fordi det går bare ikke godt. Jo Kevin Magnussen kom lige med nød og næppe med i Q2, men det var nu mere på grund af FIAs manglende evne til at fordele straffene lige, end Renault racerens evner på banen. I løbet gik det heller ikke bedre fordi her endte begge bilerne med at udgå. Jolyon Palmer efter at være sat flere omgange bagud og Kevin Magnussen på sidste omgang, mens han lå nummer 17 ud af 17, på det tidspunkt. Så Renault stram Jer an, ellers kommer i på listen igen.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Lille straf til Rosberg (opdateret) Englands GP: Løbet i billeder »