Felipe Massa vandt kvalifikationen i går foran sin holdkammerat Michael Schumacher der lavede et par fejl i sine forsøg på Q3. Efter dem følger de Renault'er med Fernando Alonso og Giancarlo Fisichella. Det var i øvrigt Massa's første sejr.
Fisichella mente at have nogle problemer med sin motor i Q3, men ingeniørerne kunne umiddelbart ikke se at der skulle være noget galt, men det vil ikke være en overraskelse hvis han må skifte motor
Ralf Schumacher kvalificerede sig som nummer fem men da han måtte skifte motor, er han rykket ti pladser tilbage på gridden, og i stedet har Nick Heidfeld taget hans plads. Christijan Albers har ligeledes skiftet motor. Læs i øvrigt vores rapport fra
kvalifikationen
Vejret ventes at blive solrigt med temperaturer på omkring 33 grader for luften og omkring de 50 grader Celsius for asfalten.
Favorit til at vinde løbet er helt klart Michael Schumacher men med en god start er det absolut også muligt at Fernando Alonso løber med sejren. Felipe Massa vinder kun hvis ikke Michael Schumacher har en chance for at komme forbi den unge brasilianer. Enten bliver Massa tvunget til at lave en fejl i fx sving 8 eller det sidste pitstop kommer til at tage 2 sekunder længere end for Michael Schumacher.
Fra den tekniske side har vi set nogle nyudviklinger. Ferrari har medbragt nye bardgeboards (De dele der ændrer på luftstrømmen lige bag forhjulene), som skulle optimereaerodynamikken på de langelige stræk, og som sikkert også vil blive benyttet på Monza om to uger. Ferrari har desuden medbragt nogle hjuldæksler på baghjulene som de allerede benyttede på Imola. Formålet er at forbedre afkølingen af bremserne, men det giver også en lidt bedre aerodynamisk situation i dette område.
Ferraris nye bremsekølere
Efter de tunned massedæmpere blev gjort ulovligt har Renault indført flere forskellige aerodynamiske ændringer der skal forbedre stabiliteten af bilen, inklusiv nogle ekstra 'ører' der sider på snuden af bilen lige foran pilotens ansigt.
Toyota har desuden introduceret en dobbeltvinge som sidder på luftindtaget lige over pilotens hoved. Den første har en sinus form medens den anden har en deltaform lignende den man ser på et Concordefly. Disse ændringer skal sikre en bedre luftstrøm ned imod bagvingen.
Seks piloter Pedro de la Rosa, Robert Doornbos, Sebastian Vettel, Christijan Albers, Felipe Massa og Nico Rosberg blev alle testet for doping i fredags. Grand Prix Drivers' Association mødtes senere for at diskuterer emnet, og der er forskellige meninger om sagen. De fleste vil dog gerne have flere test.
Gridden skulle ifølge FIA se sådan ud.
Grid |
1 |
Felipe Massa |
|
2 |
|
Michael Schumacher
|
3 |
Fernando Alonso |
|
4 |
|
Giancarlo Fisichella
|
5 |
Nick Heidfeld |
|
6 |
|
Jenson Button
|
7 |
Kimi Räikkönen |
|
8 |
|
Robert Kubica
|
9 |
Mark Alan Webber |
|
10 |
|
Christian Klien
|
11 |
Pedro De La Rosa |
|
12 |
|
Jarno Trulli
|
13 |
Rubens Barrichello |
|
14 |
|
Nico Rosberg
|
15 |
Ralf Schumacher |
|
16 |
|
David Coulthard
|
17 |
Scott Speed |
|
18 |
|
Vitantonio Liuzzi
|
19 |
Tiago Monteiro |
|
20 |
|
Sakon Yamamoto
|
21 |
Takuma Sato |
|
22 |
|
Christijan Albers |
Cockpittet i David Coulthards bil, Tyrkiets Grand Prix 2006
Optakt
Vil du vide mere om Istanbil Speed Park så tag et kig på vores
omfattende optakt, der går i dybden med den aktuelle situation, teknik, banen og dens historie.
TV-tider:
Du kan tjekke TV tiderne i vores.
sædvanlige oversigt, der denne gang er lidt usædvanlige.
SMS
Har du ikke mulighed for at se kvalifikationen eller løbet, kan du få tilsendt de første ti placerede via vores SMS -service. Vi er de eneste i Danmark der tilbyder SMS med kvalifikationens- og løbsresultatet. Tjek derfor hvordan du
tilmelder dig.