2016 sæsonen var knap nok begyndt før, sæsonens første store ulykke skete. Under det australske grand prix kørte Fernando Alonso og Esteban Gutierrez nemlig sammen, et uheld som fik sendt spanierens McLaren-racer hård ind mod dækbarrieren, så den blev totalt skadet. Uheldet betød at Alonso måtte sidde over i sæsonens andet grand prix, men nye undersøgelser viser, at det måske var ret billigt sluppet.
Fernando Alonso
Copyright McLaren Media
Det er nemlig kommet frem, at spanierens McLaren-racer var helt oppe at runde 46g, hvilket er rigtig meget når man tænker på g-påvirkningerne i en Formel 1-bil eftersigende normalt ligger på højest 6g. Så der var altså rigtig meget smæk på, hvilket også gør det mere heldigt, at spanieren "kun" brækkede nogle ribben, fordi det kunne nemt være gået værre.
Jules Bianchi, Japans GP 2014
Copyright Marussia F1
46g er meget, men det er dog ikke den højest målte g-påvirkning i en Formel 1-ulykke. Den højest målte g-påvirkning skulle nemlig være målt under Jules Bianchis fatale ulykke, hvor franskmanden blev bremset hårdt da han ramte gravmaskinen. Der er dog flere meldinger om, hvor hårdt det slag var. Nogle siger den lå på 60g, mens artikler omkring ulykkes tidspunktet beskriver den skulle have været helt oppe på vanvittige 92g.