Mercedes-Benz var det første år efter deres tilbagevenden til Formel 1 i 1993 associeret med det Sauber teamet og i 1994 navngav Mercedes de Ilmor motorer, som Sauber teamet kørte med i 1993 og 1994.
McLaren og Mercedes’ partnerskabet fik en trist start. Mercedes motorerne var ikke de kraftigste og mest holdbare og McLaren brugte store dele af 1995 på at overkomme problemerne med King-Size Nigel Mansell og den almindelige MP 4-10 med den specielle vinge ovenpå motorcoveret, som ellers ikke var set i Formel 1 på dette tidspunkt.
Mark Blundell i den første McLaren-Mercedes
Med Nigel Mansells farvel til McLaren og Formel 1 begyndte tingene at gå bedre for McLaren holdet. Der kom gang i testarbejdet og sidst i 1995 begyndte fremgangen at komme. 1995 var året, hvor Mika Hakkinen fik fjernet sin blindtarm og Jan Magnussen fik sin Formel 1 debut. En debut som der stadig henvises til i blade som Autosport. Mika Hakkinen kørte årets bedste løb på Suzuka banen i det japanske Grand Prix for to uger senere at køre voldsomt gal med MP 4-10B modellen i Adelaide.
McLaren kom i 1996 med den sidste Marlboro sponsorerede bil. David Coulthard kom til holdet og Mika Hakkinen vendte efter et par måneders skadespause tilbage til teamet. Året gik resultatmæssigt skuffende, men der var flere alligevel grund til at tro på fremtiden.
Den måske mest flotteste McLaren-Mercedes bil MP 4-18, som viste sig ikke at due
Så blev det 1997 og David Coulthard vandt det første løb for McLaren-Mercedes. Nu var hovedsponsoren West og de bedste løb McLaren har haft siden 1993 er alle kommet med West sponsoratet.
Indtil videre har McLaren-Mercedes samarbejdet bragt konstellationen to verdensmesterskaber for kørere og et konstruktørmesterskab. 44 sejre er det blevet til i alt, og det giver en sejrsratio på næsten 1:4. McLaren-Mercedes er blevet nummer to i begge mesterskaber og sidste år var holdet det mest vindende team i Formel 1 med ti sejre i alt.
Pedro de la Rosa er det tætteste McLaren-Mercedes har været på en løbsvinder i år
I år er der ikke kommet nogen sejre til konstellationen endnu. Det kan dog nås endnu og godt nok vandt Jenson Button det seneste løb i Ungarn, men havde heldet været lidt mere på Pedro de la Rosas side, så kunne det være blevet til den første sejr til den spanske kører.
Her på Bilmagasinet Formel 1 ønsker vi McLaren og Mercedes tillykke med deres nu 200 løb gamle samarbejde og ser frem til 200 nye løb i selskab med sølvpilene.