Oprindeligt var der sat en deadline med udgangen af april, hvor Formel 1-teamene havde aftalt at nå til enighed om det nye regulativ for 2017, som FIA’s præsident Jean Todt har afstukket retningen for.
De tekniske aspekter er næsten på plads, men i forhold til power-unit’en, er der stadig langt til målet, mener Red Bulls teamchef, Christian Horner.
”Det er en kompleks situation, men grundlæggende er der fire kriterier, som det styrende organ har anmodet os om at opfylde for at sikre, at vi bevæger os frem mod målet,” udtaler Horner.
Christian Horner (tv) og Jean Todt (th).
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
”De fire kriterier er: en markant reduktion af omkostninger på 12 mio. euro., tilgængelighed eller garanti for levering, yderligere mulighed for øgning af farten indenfor en ret lille margin samt støj.”
”Som det er lige nu, er vi end ikke en smule tæt på at møde nogle af disse kriterier, og jeg tror desværre, at der sker det, som ofte sker med sager som disse: tiden løber til slutningen af måneden, intet vil være opnået og intet vil blive ændret.”
”Der gøres endnu et forsøg ved strategigruppen og F1-kommissionens møde i slutningen af måneden, hvor det skal diskuteres, hvor langt vi er nået. Men falder det ikke på plads der, er det helt sikkert, at vi bliver, hvor vi er,” siger Horner.
Aero-pakken er næsten på plads.
Copyright formula1-dictionary.net
Når det kommer til aero-reglerne, ser det dog lidt lysere ud. Horner siger, at de ”generelt er på plads” og at teamene ”allerede arbejder fremad mod næste år baseret på disse regulativer.”
”Det er et interessant reglement, som tilføjer et element af varians i forhold til det, vi i øjeblikket har. Så du vil se flere forskellige løsninger fra forskellige teams, end du normalt vil få, når der kommer en reglementsændring som denne,” slutter Horner.