Efter at have ramt bagenden på Gutierrez bil tog Alonsos McLaren-Honda racer en drabelig lufttur. Uheldet skulle undersøges af stewards efter løbet.
Efter at have talt med begge kørere deres respektive teams og efter en grundig gennemgang af det foreliggende video-materiale var dommen klar ‘ikke grundlag for straf til nogen af kørerne’.
Billeder fra Alonsos og Gutierrezs ulykke.
Copyright Formel 1 twitter
Den officielle ordlyd var, ”Stewards har undersøgt bevismaterialet og konkluderet at ingen kører kan hverken helt eller i overvejende grad bebrejdes for at have forvoldt ulykken.”
De involverede parter beskylder da heller ikke hinanden for at være skyld i uheldet, begges primære bekymring umiddelbart efter sammenstødet var den andens velbefindende.
Esteban Gutierrez Australien 2016 Haas
Copyright ukendt
Alonso er således totalt afvisende overfor de som mener at Gutierrez ved et retning-skifte eller nedbremsning lige før svinget var den egentlige årsag til hændelsen.
”Hvis han gjorde, var det fordi han prøvede at bremse for hans egen racing-linje hvilket jeg skulle forudse,” sagde Alonso. ”Men du er så fokuseret på hans slipstrøm, at du kun ser en bagvinge. Du ser ikke mere af banen.”
Fernando Alonso
Copyright McLaren Media
”Jeg tog slipstrømmen på en temmelig ekstrem måde og prøvede på at overhale i sidste sekund. Jeg bremsede sandsynligvis en smule for sent. Det er en kombination af ting.”
”Vi er begge ok, det er det vigtigste.” afsluttede spanske Fernando Alonso.