Den nye eliminations kvalifikation blev som bekendt taget i brug her til morgen, hvilket endte knap så heldigt så rigtig mange fans har ytret deres utilfredshed omkring ændringen. Kritikken har været så massiv, at undertegnet ikke kunne lade være med at skrive en klumme omkring emnet.
Da det er en klumme skal det naturligvis med at det er mine egne holdninger som kommer i spil og det ikke nødvendigvis er alle fra BMF1 som deler disse holdninger.
Daniel Ricciardo
Copyright Red Bull Photofiles
For rigtigt at kunne starte denne klumme vil jeg gå tilbage til en kritik af det gamle kvalifikationssystem. Med den gamle version af udskilningskvalifikationen var der efter min mening det store problem, at mange af de store teams fedtspillede sig gennem Q1 og Q2, ved at gå ud og sætte en tid for derefter at køre tilbage og gemme sig i pitten ind til den næste session skulle begynde.
Når de så kom til Q3 så var det ud og køre en hurtig omgang og tilbage til pit, inden de så kørte ud og forsøgte at sætte deres sidste og endelige tid. Fordelen ved det var så at der blev kørt stærkt lige ind til tiden udløb, men ellers brugte kørerne alt for meget tid i pitten.
Kik ind i Toro Rosso pitten
Copyright Allan Haslund
Det har FIA og folkene bag Formel 1, så forsøgt at gøre noget ved og de kom frem til to mulige løsninger. Den ene løsning er den som man har valgt, et løbene eliminationssystem, hvor den langsomste køre på et given tidspunkt bliver elimineret. Den valgte man fordi alternativet angiveligt skulle have været at vende om på top ti, hvilket mange af de store teams ikke synes var en rigtig god ide. Hos Mercedes og Ferrari havde man nemlig ikke lyst til, at skulle startet som nummer syv, otte, ni og ti til hvert løb.
Derfor valgte man at gå med eliminations kvalifikationen som mange har haft travlt med at være efter siden kvalifikationen blev kørt i morges. Det var nemlig en lidt flad fornemmelse man sad med, da kvalifikationen sluttede fordi de sidste fire kørere ikke valgte at køre om det.
Sebastian Vettel og Jean-Eric Vergne
Copyright Ferrari Media
Set ud fra afslutningen kan jeg sagtens forstå kritikken fordi det var simpelthen ikke sporten værdig. Formel 1 er motorsportens kongeklasse, så der skal være spænding fra start til slut og det var der ikke under dagens kvalifikationen. Starten var rigtig god og personligt synes jeg at den nye kvalifikation var genial ind til man nåede op til de to Force India-raceres, som heller ikke gad at køre om det i slutningen af Q2.
Men ser man på tiden inden da, så havde den nye kvalifikation det som den tidligere udgave manglede nemlig det element at der hele tiden var mange biler på banen, og at der hele tiden skete noget. Fra starten gik til de to Force India-kørere hoppede ud af deres biler var der biler på banen hele tiden, hvilket jo er det vi som fans af sporten gerne vil se.
Det er så rigtigt at Q3 var mere kedelig end det vi plejer at være vant til, men det er ikke kun det nye kvalifikations format som skal have skylden for det synes jeg.
Sergio Perez og Nico Hulkenberg med den nye Force india VJM09
Copyright Force India
For mig at se er der flere ting som gør at vi fik den triste afslutning på dagens kvalifikation. Den første ting er, at Mercedes var rigtig hurtige og at Ferrari ikke mente de kunne true dem, så de ville hellere spare dæk og lade Mercedes starte i forreste række. Havde vi nu haft de fem sidste kørere inden for en tiendedel, så havde afslutningen nok været mere dramatisk.
Det samme problem kan have gjort sig gældende med de to Force India-kørere i slutningen af Q2. Havde de nu ikke været de to sidste, men de to sidste derimod havde været fra to forskellige teams var der måske blevet kørt om det til sidst.
Den anden og sidste ting som måske har spillet ind er og så det evigt tilbagevendende faktum om at teamene rigtig gerne vil spare dæk, lige så snart muligheden byder sig. Derfor er det naturligvis ikke attraktivt for eksempelvis Ferrari at komme ud og bruge et sæt ekstra dæk, hvis de nu vidste at de alligevel ikke ville kunne hente Mercedes.
Kevin Magnussen
Copyright Renault Sport
Hvis det forholder sig sådan, så er det jo teamene som er problemet og ikke formatet. Forholder det sig sådan at det er teamene som allerede nu er begyndt at finde smuthuller, spare materiale og generelt gøre alt det de plejer at gøre så det bliver kedeligt for os fans at se på, så syntes undertegnet at Formel 1-organisationen og FIA burde lukke de smuthuller. Spørgsmålet er bare, hvordan man så lige gør det.
Selv har jeg tænkt på, hvor jeg som fan synes problemet er og for mig er det svar ganske klart. Problemet er pitten og problemet er at teamene helst vil have bilerne der ind så meget som muligt. Bedste eksempel på dette er den normale rutine med at køre en out-lap, sætte en tid og køre ind og vente igen. Der vil jeg jo mene det sagtens ville kunne betale sig at blive ude og køre flere hurtige omgange i træk, jeg mener Lewis Hamilton gjorde det i Q1 i dag og det gik jo fint (ret mig hvis jeg tager fejl), så hvorfor gør man ikke bare det.
Svaret på det er at man vil spare på materialet, så derfor ville mange jo sige at man kan løse problemet ved at give teamene alle de dæk de vil bruge og åbne helt op for at de må bruge alle de motorer som de har lyst til. Problemet er bare at det bliver for dyrt og det vil sikkert føre til at nogle af de mindre teams vil trække sig fra feltet.
Rio Haryanto.
Copyright Manor Racing
Det er heller ikke sikkert at løsningen med at lade dem bruge alle de dæk og motorer de har lyst til, vil afhjælpe det problem med at kørerne bruger mere tid i pitten end på banen under kvalifikationen.
Derfor kan jeg ikke lade være med at tænke at den bedste løsning måske ville være at man lukkede pitten i forskellige tidsrum. Det behøver ikke være under hele kvalifikations-sessionen, men man kunne måske gøre det når eliminationen er gået i gang de der ti-elleve minutter før slut. Så ville alle kørerne skulle blive ud på banen ind til sessionen sluttede eller til de blev elimineret og de skulle blive på de dæk, som de har på. Den løsning ville give action på banen lige til det sidste.
Ulempen ved denne alternative ide er naturligvis at kørerne til sidst vil have meget brugte dæk på deres bil, så de muligvis ikke kan sætte nye hurtige tider til sidst. Sådan kan det måske og så ende, men i den situation kunne teamene jo bare benytte sig af et lidt hårdere dæk der ville kunne klare de ekstra omgange. Så vil den kører som tog pole position være den kører som er bedst til at varme sine dæk op. På den måde ville man og så få givet kørerne en større rolle og teamene en mindre rolle i kvalifikationen, lidt det som og så er ideen med de nye regler for radiokommunikation.
Mercedes pitvæg i regnvejr Belgiens GP 2013
Copyright Mercedes AMG
Den tilføjelse til kvalifikationen som jeg er inde på her og som andre og så har foreslået rundt omkring på nettet, får vi nok næppe at se. Det er den nok for alternativ til og teamene ville miste endnu mere kontrol og det er de ikke meget for. Men det ville dog være forfriskende med en sportsorganisation som gjorde noget for at fjerne en hver mulighed for at udøverne kan fedtspille. Det synes jeg i hvert fald, men nu er jeg og så bare en som vil have der skal være gang i den når jeg ser sport og ikke er meget for når nogen gør et stort nummer i at trække tempoet ud af den pågældende sport.
Ser man en fodboldkamp skal der skydes på mål hele tiden, ser man et cykelløb skal der angribes hele tiden og ser man Formel 1 og andet motorsport skal der være biler på banen hele tiden, det synes undertegnet i hvert fald. Det der med fodboldhold som trækker tempoet ud ved at have bolden, cykelhold som gør det ved at have ni mand til at sætte et tempo op af et bjerg som deres kaptajn har bedt dem om og Formel 1-teams som gerne vil holde deres bil i pitten så længe som muligt det dur bare ikke.