Lidt mere dæk lir

Sæsonens to først frie træninger blev kørt på Albert Park i morges dansk tid og her er lidt info fra Pirelli omkring de to trænings-sessioner.

Pirelli . Copyright Allan Haslund

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 18/3 2016 klokken 21:03

I morgens blev Formel 1-sæsonen 2016 for alvor skudt i gang med de to første frie træninger fra det australske Grand Prix. Det var to træninger hvor regnen spillede en stor rolle, så mange af de kilometer kørerne fik kørt blev sat på dæk som er gode i vådt vejr. Der blev dog kørt på forskellige dæktyper og her er lidt statistik omkring, hvordan det så ud med dæk under de to frie træninger.

Ricciardo på hjemmebane i 2016
Copyright Red Bull


Under den første frie træning blev der benyttet fire typer dæk nemlig soft, medium, intermediate og det rigtige regnvejrsdæk. Det var dog kun de tre første typer som der blev sat tider på og her blev de tre hurtigste tider sat på nye soft dækket. De tre hurtigste tider blev sat af Lewis Hamilton, Daniil Kvyat og Daniel Ricciardo og der var lige over et sekund mellem de tre.


Med hensyn til forholdet mellem de tre dæktyper som der blev sat tider på, så hed Lewis Hamiltons hurtigst tid 1:29.725, mens Daniel Ricciardo som havde hurtigste tid på medium dækket satte en tid som hed 1:32.146. Den hurtigste tid på intermediate dækket blev sat af Max Verstappen og den hed 1:40.075, så den var mere end ti sekunder langsommere end sessionens hurtigste tid.

Max Verstappen
Copyright Red Bull Photofiles


I den anden frie træning, blev alle tiderne sat på intermediate dækket og her var det endnu en gang Lewis Hamilton som satte den hurtigste tid. Hamiltons 1:38.841 tid blev sat på et sæt nye intermediate dæk, mens Nico Hulkenberg der satte næstebedste tid satte sin tid på et sæt brugte intermediate dæk. Kimi Raikkonen sluttede top tre af og han satte lige som Hamilton sin tid på et sæt nye intermediate dæk.

Pirelli Intermediadæk
Copyright Allan Haslund


Med hensyn til antal omgange som der blev kørt på et sæt dæk, ser fordelingen således ud når det kommer til de dæktyper som der blev sat tid på.

Lewis Hamilton var den som fik kørt flest omgange i træk på soft dækket, verdensmesteren fik nemlig kørt ni omgange i træk. Når det kommer til de to andre dæk typer, så var det de to Manor Racing-kørere som fik kørt flest omgange i træk på de dæk. Pascal Wehrlein fik nemlig kørt tretten omgange på intermediate dækket, mens Rio Haryanto fik kørt fem omgange på medium dækket.

Pascal Wehrlein
Copyright Manor Racing


Ser man på brugen af dækkene generelt, så var det intermediate dækket som blev brugt mest. Der blev nemlig kørt intet mindre end 1265 kilometer på intermediate dækket når man ser samlet på alle kørerne. De efterfølgende placeringer om man vil ser desuden således ud.

Der blev kørt 562 kilometer på soft dækket, 127 kilometer på medium dækket, mens fjerdepladsen går til regnvejrs dækket det blev der nemlig blot kørt 68 kilometer på. Det højeste antal omgange i træk som regnvejrs dækket blev benyttet på var en omgang, så det har bare været nogle ture ud af pitten og ind igen.

Pirelli Regnvejsdæk
Copyright Allan Haslund


I morgen siger vejrudsigten spredte byger, så det kan igen blive en dag hvor der bliver kørt på mange forskellige typer dæk. Så er spørgsmålet bare hvem der har lært mest om deres bil i dag, så de kan lave det bedste set-up til en eventuel våd og tør dag i morgen.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Magnussen med blandede følelser Ikke nyt for Grosjean »