Sidste test slut, nu venter løbene.

Sæsonens anden gruppe testdage er netop ovre, men hvad kan vi tage med fra de otte testdage?

Felipe Nasr . Copyright Sauber Motorsport

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 4/3 2016 klokken 22:03

Over de sidste to uger er der blevet kørt otte testdage, på Circuit de Catalunya banen i Barcelona. Det har været otte dage, hvor nogle teams har prøvet at finde fart, mens andre teams har brugt tiden på at teste deres holdbarhed. Det betyder og så at vi ikke har set den rigtige styrke hos nogle af teamene, men vi har trodsalt set nogle glimt af hvad der kan være i vente.

Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Media


Det team som har vist mest speed på testdagene er Ferrari, som er sluttet øverst over halvdelen af dagene. De dage hvor Ferrari har sat de bedste tider, har de dog gjort det på nogle af de blødere dæk. Det gør bl.a. at Ferrari har sat sig på de fire hurtigste tider over de otte dage. De to af de tider er sat på ultra soft dækket, og de andre er sat på super soft og soft dækket. Tiden på soft dækket blev i øvrigt sat af Kimi Räikkönen i går, på den næstsidste testdag inden sæsonen begynder i Australien i weekenden den 18-20 marts.

Kimi Käikkönen
Copyright Ferrari Media


De dage, hvor Ferrari ikke har sat den hurtigste tid, har de som regel testet på medium dækket, hvilket har betydet at de er sluttet som nummer tre eller fire. Det skal så lige med, Ferrari har været det hurtigste hold på medium dæk de dage, så holdet fra Maranello har generelt vist god fart.

Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media


Derfor kunne Ferrari måske være titel-udfordre til verdensmesterskabet i år, men det er ikke til at vide fordi Mercedes har ikke rigtig brugt deres tid på at sætte gode tider. Tyskerne har nemlig haft mest fokus på at teste holdbarheden, hvilket har resulteret i at Lewis Hamilton og Nico Rosberg har fået kørt rigtig mange omgange over de otte dage.

Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG GP


Der kan være flere grunde til Mercedes ikke rigtig har brugt testdagene på at køre stærkt. Den første grund kan være at de har så stor en selvtillid, at de ikke har følt de har haft brug for at vise omverdenen hvor hurtige de i virkeligheden er. Denne grund er nok den mest sandsynlige da det virker tvivlsomt at Mercedes bare ikke er hurtigere.

Den anden mulighed kunne selvfølgelig være det som virker tvivlsomt, nemlig at Mercedes bare ikke er så hurtige som de har været de sidste par sæsoner. Umiddelbart er der dog ikke rigtig noget der tyder på dette, men man skal jo aldrig sige aldrig derfor skal denne mulighed naturligvis nævnes.

Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG GP


Hvor om alting er så må Mercedes og Ferrari være de to eneste titel kandidater til verdensmesterskaberne i denne sæson. De andre teams har bare ikke været i samme liga som dem, hvis man kigger over alle otte dage.

Felipe Massa
Copyright Williams F1


Red Bull var godt med i sidste uge og Williams i den her uge, men de to teams har sat deres hurtige tider på dæk som var blødere end eksempelvis Ferraris dæk, de dage hvor Ferrari var hurtigst, så det virker tvivlsomt hvad de kan udrette. Dog skal det lige med, at det forspring som er fra disse to teams og op til Mercedes og Ferrari ikke er så stort at det ikke kan hentes.

Det er bare vurderingen som den er nu, at Mercedes og Ferrari er bedre end de andre teams.

Kevin Magnussen
Copyright Renault Sport


Med danske øjne har de to uger med test drejet sig en del om Kevin Magnussen og hans comeback til motorsportens kongeklasse. Og man må sige Kevin har gjort det rimelig godt. De fire dage som Magnussen har været i bilen har Renault fået kørt en masse omgange og rent tidsmæssigt har man lagt i den bedre ende af feltet. Magnussens tider er dog sat på dæk der har været lidt blødere end dem som han er sluttet efter, hvilket mest af alt er grunden til de ikke umiddelbart er i samme kategori som Mercedes og Ferrari.

Kevin Magnussen
Copyright Renault Sport


Magnussen har dog været totalt dominerende i den interne Renault duel, da det ikke er meget som britiske Jolyon Palmer har kunne bidrage med under de to test uger. Derfor må den umiddelbare vurdering være at Kevin Magnussen er første-kører hos det franske team.

Jenson Button
Copyright McLaren Media


Magnussen gamle team, McLaren-Honda har også gjort det udmærket over de sidst to uger. Eller det har de i hvert fald, hvis man ser på holdbarheden fordi det traditionsrige team har fået tilbage lagt en masse omgange. Dog må man sige, at farten bare ikke er der. Et eksempel på dette er at Fernando Alonso satte tredje hurtigste tid i mandags, man hans tid var blot 0.101 sekund hurtigere end Räikkönen på fjerdepladsen, men finnen kørte på et hårdere dæk.

Derfor må man bare konstatere at McLaren nok heller ikke kommer på podiet i denne sæson, med mindre de kan finde noget mere fart hen over sæsonen.

Romain Grosjean
Copyright Haas F1


Med hensyn til feltets nye dreng i klassen Haas F1, så har de gjort det udmærket. De har lagt øverste halvdel af bunden, hvilket må siges at være godkendt af et helt nyt team. Nogle af dagene har de også bidt fra sig og været med oppe i toppen, det har dog kun været nogle få af dagene.

Det har dog været sjovt at følge deres udvikling, fordi i første test runde var de godt med, mens de har haft det svært i anden test. Det kan selvfølgelig være fordi de har ændret fokus, så de har kørt stærkt de første fire dage og testet andre ting de sidste fire dage.

Esteban Gutierrez
Copyright Haas F1


Sidste team som får en kommentar med på vejen er det lille Manor Racing team. Det lille britiske team har efterhånden været med siden 2010, under forskellige nationaliteter og navne, men en ting har været det samme. Alle årene har Manor været meget langsommere end de andre også selvom de har kørt på blødere dæk end de teams de har kæmpet med.

Det ser dog ud til det har ændret sig en smule i denne sæson, eller det ser sådan ud når Pascal Wehrlein er i bilen. Den unge tysker har nemlig ikke bare sat sin teamkammerart Rio Haryanto til vægs, han har også formået at sluttede nogle af dagene forholdsvis højt oppe.

Dette skete blandt andet på tredjedagen af anden test, hvor Wehrlein sluttede som nummer ni ud af tolv kørere. Dermed ikke sagt Manor ikke slutter sidst mere, fordi det gør de nok. Dog er det ikke sikkert de får så mange bank rent tidsmæssigt som de er vant til at få.

Pascal Wehrlein
Copyright Manor Racing


Som nævnt tidligere så har Ferrari sat de fire hurtigste tider set over alle otte dage, her har i den fulde top 10 over tiderne.

Position Kører Hold bedste tid dæk
1 Kimi Räikkönen Ferrari 1:22.765 ultra soft
2 Sebastian Vettel Ferrari 1:22.810 ultra soft
3 Sebastian Vettel Ferrari 1:22.852 super soft
4 Kimi Räikkönen Ferrari 1:23.009 soft
5 Nico Rosberg Mercedes 1:23.022 soft
6 Nico Hülkenberg Force India 1:23.110 super soft
7 Carlos Sainz Toro Rosso 1:23.134 ultra soft
8 Felipe Massa Williams 1:23.193 soft
9 Valtteri Bottas Williams 1:23.229 ultra soft
10 Nico Hülkenberg Force India 1:23.251 ultra soft


Dermed er det slut på dækningen af, sæsonens første otte testdage, fra nu af er der kun en ting som gælder nemlig hvem som er hurtigst i løbs weekenderne. Vi her på BMF1 glæder os til den kommende sæson og det håber vi også I gør.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Anden test, sidste dag. Hamilton: Ingen Halo til mig, tak! »