Det faktum at bilerne bliver hurtigere, tungere og bredere i 2017 kalder til handling, hvis ikke det nuværende regelsæt ændres, vil stort set alle biler blive nødt til at trille rundt på banerne for overhovedet at komme i mål.
Til Motorsport.com udtaler Nick Chester” Jeg tror det bliver noget rod. Til det seneste møde ang. de tekniske regler, stemte vi for at komme af med benzin grænsen i løbene.”
Renault R.E.16
Copyright Renault F1
”Vi har stadig flow begrænsningen, så der er det grønne budskab at bilerne ikke bare kan forbruge. Ved at afskaffe benzin grænsen undgår man ”lift and coast” for at spare benzin, hvilket kun kan være godt for racing.”
”Hvis man beholder de 100 kg og går over til 2017 regulativet så bliver der en masse benzin besparende kørsel, det tror jeg folk vil begynde at klage over.”
Fra Renaults side anser man omkring 10 kilo ekstra for værende den ideelle grænse når man tager højde for de nye regler.
Renault præsentation 2016. Renault racer som Kevin Magnussen og Jolyon Palmer skal køre. Jack & Jones er storsponsor
Copyright Bil Magasinet BMF1
”Der er enighed i teamet om ca. 10 kg, fordi andelen af et løb som foregår med speederen i bund stiger enormt med 2017 regelsættet,” forklarede Chester.
”[Mercedes] behøvede ikke at køre med 100 kg til alle løbene [sidste år]. Alle kan administrere det, men jeg tror at selv de får behov for at spare benzin,” i 2017.