I dag var den sidste dag i den første officielle Formel 1-test i denne sæson. Det har været fire dage, hvor Ferrari er sluttet øverst tre af dagene og Mercedes har fået kørt en masse omgange. Men kan vi som fans, tilskuere og motorsportsnørder bruge denne første test til noget?
Sebastian Vettel med Pirelli P Zero Purple Ultrasoft under Barcelona testen 2016
Copyright Ferrari F1
Svaret på det spørgsmål er et både og, fordi på den ene side har denne første test givet os nogle svar, men på den anden side kan man aldrig rigtig regne med tests da teamene har testet forskellige ting, og nogen har måske givet den mere gas end andre.
Kimi Raikkonen
Copyright Ferrari Media
Nogle ting ved vi dog og den ene af de ting er, at Ferrari har brugt de fleste af dagene på at finde fart og teste de blødere dæk. Ferrari har været dem med dagens hurtigste tid tre ud af de fire dage. Sebastian Vettel satte dagens hurtigste tid på dag et og to, mens Kimi Raikkonen satte hurtigste tid på fjerdedagen.
Ferraris hurtigste tider disse dage er dog sat på ultrasoft eller supersoft-dækket, så det kunne godt tyde på at det har været et direkte mål for folkene fra Maranello at sætte de hurtige tider.
Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media
Men betyder det så man ikke skal stole på den fart som Ferrari har vist under disse testdage? Både ja og nej. Nej, man kan ikke stole 100% på dem, fordi det er ikke til at vide, om de andre teams har hold lidt igen. Omvendt satte Kimi Raikkonen på tredjedagen tredje bedste tid på mediumdækket, hvilket var den hurtigste "medium-tid" på en dag, hvor mange af de andre teams, bl.a. Mercedes, også kørte meget på mediumdækket.
Så set ud fra det kan man måske ikke svare på om Ferrari kan slå Mercedes i år, men der er en mulighed for at Ferrari er kommet tættere på Mercedes i år end de var i sidste sæson.
Første billeder af Mercedes nye Formel 1 næse
Copyright Mercedes
Hos verdensmestrene fra Mercedes har man brugt denne første test til at få kørt en masse kilometer, samlet set har tyskerne kørt omkring 3200 kilometer under denne test, og de har fået testet en masse aerodynamiske dele.
Det har dog også betydet at Mercedes har lagt langt nede i feltet, når man har kigget på tider, men det skal man nok ikke ligge så meget i. Det store antal kilometre, som Mercedes har kørt tyder på, at de har haft tankerne et andet sted end på tiderne.
Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG GP
En anden af de tendenser vi har set under denne test er, at det er som om at feltet er blevet tættere. De sidste mange sæsoner har man haft et hold som Manor, der har været håbløst bagefter, men med Pascal Wehrlein i bilen har man faktisk formået ikke at slutte sidst de dage tyskeren var i bilen.
Det er selvfølgelig klart at det er en af de ting som man skal tage med et gran salt, men der har i hvert fald været kæmpe forskel på om det har været Wehrlein eller Rio Haryanto som har været i bilen. Tendensen har været at Haryanto har leveret normale Manor-præstationer, mens tyske Wehrlein har kunne konkurrere om ottendepladsen ud af de 11 biler som har testet i denne uge.
Pascal Wehrlein
Copyright Manor Racing
Det ser også ud som om at teams som Red Bull og Force India kan lave sjove resultater i år. Force India har været forholdsvis hurtige, som man bl.a. oplevede på tredjedagen hvor Nico Hulkenberg satte dagens hurtigste tid. På fjerdedagen sluttede Force India-raceren på tredjepladsen og denne gang var det med teamets test-kører Alfonso Celis i bilen, så måske er der nogle podiepladser i vente for det indiske team igen i år.
Alfonso Celis
Copyright Force India
Red Bull har også været godt med. De figurerer nemlig hele tre gange på Top 10-listen over de hurtigste tider til denne første test. Nu skal man naturligvis ikke ligge meget i tiderne, men for at tage et eksempel var Daniel Ricciardo under 0.100 sekund efter Kimi Raikkonen, hvis man ser på de tider de begge har sat på det nye ultra soft dæk.
Daniel Ricciardo
Copyright Red Bull Media
Ud fra testen kan man også konstatere at de nye teams, i form af Haas F1 og Renault (som dog ikke er helt ny) har været godt med. Med Romain Grosjean i Haas-raceren har den vist sig at være godt med i midterfeltet og det kan ikke udelukkes at teamet kan nå deres mål, som er at slutte i top 10 i Australien.
Romain Grosjean
Copyright Haas F1
Hos Renault startede ugen ret kedelig og det var ikke mange kilometer man fik kørt de to første dage, hvor Jolyon Palmer skulle teste bilen. Det ændrede sig dog onsdag og torsdag, hvor det var blevet danske Kevin Magnussens tur til at komme ud og køre i den franske racer.
Magnussen sluttede som nummer fire begge dage, men derudover fik han kørt en masse omgange, så han har fået indsamlet en masse data som Renault kan bruge til at udvikle deres bil.
Udvikling er der dog også brug for, fordi selvom det blev bedre onsdag og torsdag, så har teamet været ramt af tekniske problemer alle dagene. De dage Kevin Magnussen var i bilen gik bilen i stå ude på banen med en time igen onsdag og fem minutter tilbage torsdag.
Kevin Magnussen
Copyright Renault Sport
Så alt i alt må man sige at det tegner til at blive en spændende Formel 1-sæson, hvor flere teams kan kæmpe med om podieplaceringerne. Dog er der også noget som tyder på at sejrene kommer til at gå til Mercedes og måske Ferrari, men der kan selvfølge nå at blive vendt op og ned på en masse ting inden sæsonen går i gang.
Der testet i øvrigt i Barcelona igen i næste uge, men denne gang er det dog fra tirsdag til fredag og ikke mandag til torsdag, som i denne uge.
De ti bedste tider under første test:
Position |
Kører |
Hold |
bedste tid |
dæk |
1 |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:22.810, |
ultra soft |
2 |
Nico Hulkenberg |
Force India |
1:23.110 |
super soft |
3 |
Kimi Raikkonen |
Ferrari |
1:23.477 |
ultra soft |
4 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull |
1:23.525 |
ultra soft |
5 |
Sergio Perez |
Force India |
1:23.650 |
super soft |
6 |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:23.658 |
super soft |
7 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull |
1:24.298 |
super soft |
8 |
Sergio Perez |
Force India |
1:24.417 |
soft |
9 |
Kimi Raikkonen |
Ferrari |
1:24.460 |
soft |
10 |
Daniil Kvyat |
Red Bull |
1:24.764 |
super soft |