I et interview med Autosport indrømmer Alan Permane, Trackside Director hos Lotus F1, at man i 2015 var tvunget til at presse materiellet langt ud over grænserne for, hvad det var estimeret til. Årsagen var, at Renault ikke ønskede at poste penge i et team, som fabrikken på det tidspunkt stadig ikke vidste, om den ville overtage.
”Jeg klagede over det og gjorde ingen hemmelighed ud af, at vi ikke kunne opdatere bilen tilstrækkeligt,” fortæller Permane. ”Så med de begrænsede ressourcer vi havde til rådighed, pressede vi designafdelingen hårdt og gjorde alt hvad der var muligt at gøre, uanset hvor lidt det så var.”
”Der var stadig en masse ting bag scenen, fremskaffelse af nye dele og i det hele taget at holde bilerne kørende. At vedligeholde dem var ikke specielt nemt med det begrænsede budget, vi havde til rådighed. Men vi gik dog aldrig på kompromis med de sikkerhedsmæssige dele.”
Pastor Maldonado, Ungarn 2015.
Copyright Lotus F1
”Årsagen til at det overhovedet kunne lade sig gøre var, at vi tog nogle dele og videreudviklede dem til at holde længere end de var beregnet til. Og det lærte vi en del af.”
Permane indrømmer, at der var stor frustration over situationen, fordi man i virkeligheden havde en bil, der var konkurrencedygtig, men bare ikke kunne udvikles på grund af økonomien.
”Det er helt klart, at vi designede en god bil over vinteren, som begge kom i top 10 i Melbourne (under kvalifikationen, red.). Det var ikke sådan, at vi faldt bagud efter dette, for vi havde på op- og nedture. Montreal og Spa var gode løb.
Romain Grosjean, England 2015.
Copyright Lotus F1
”Men vi så, at Force India kom op og overhalede os, og respekt for det. De gjorde et godt stykke arbejde og forbedrede deres bil virkelig meget det år, mens vores bil blev mere eller mindre hvor den var, desværre.”
”Det var frustrerende at vide, at vi havde en god bil og at vi i et normalt år ville være forblevet konkurrencedygtige eller i det mindste forbedret den – hvilket vi bare ikke var i stand til.”
”Der er ingen tvivl om, at vi kunne have sluttet på en meget god og stærk femteplads i konstruktørmesterskabet, hvis vi havde udviklet som normalt. Det tror jeg helt sikkert på,” slutter Alan Permane.
I slutningen af 2015 blev Lotus F1 købt af Renault som fabriksteam og hedder nu Renault Sport F1.
Renault Sport F1 har launch af sin 2016-model d. 3. februar, hvor det samtidig skal vise sig, om Pastor Maldonado beholder sædet fra Lotus-tiden eller om en ny kører kommer frem bag forhænget. Her er Kevin Magnussen bl.a. i spil som fast kører eller test- og reservekører. Jolyon Palmer er allerede annonceret som ny kører.
BMF1 er inviteret og rapporterer direkte fra præsentationen.