Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/1 2016 klokken 11:01
Et af de allerstørste samtaleemner i 2015 var, at Honda totalt havde fejlet, da de designede deres come-back Formel 1 motor.
Det ambitiøse kompakte design fejlede totalt, og der var nedbrud på stribe, samtidig med at de slet ikke formåede at hive de kræfter ud af den avancerede maskine, som de havde lovet McLaren.
Ikke nok med, at Zero designet var galt, så havde de også kæmpe problemer med ERS systemet, hvilket betød at de ikke kunne levere meget mere end 50-80 HK som boost, uden at systemet blev for varmt.
Honda har over vinteren valgt at redesigne en stor del af motoren for at komme med en knap så kompakt motor, hvilket skulle tilgodese kølingen.
Maskinen kaldes fortsat Zero, men her i anden generation er der angiveligt bedre styr på kølingen, og det siges, at Hinda har fundet intet mindre end 223 ekstra HK.
Det bliver spændende at se, hvad McLaren og Honda kan, når de første vintertests begynder om en lille måned!