Så er det blevet tid til dagen derpå klummen, oven på et spændende løb i Austin Texas. Som altid skal jeg gøre opmærksom på at dette er en klumme, så der kan og vil forekomme subjektive holdninger. Derudover skal det lige præciseres, at denne klumme kun omhandler løbet selvom kvalifikationen også blev kørt i går.
Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG
Det første emne der skal vendes i denne klumme er situationen i første sving, hvor Lewis Hamilton presser Nico Rosberg af banen. En episode der fik meget opmærksomhed fra de forskellige kommentatorer, og som efterfølgende har ført til en intern samtale hos Mercedes teamet. Lewis Hamilton insistere på at han ikke gjorde noget galt i situationen, mens Nico Rosberg og Mercedes teamet har vurderet at denne manøvre var lige voldsom nok.
Om situationen var over stegen, eller om det er en manøvre man laver på en teamkammarart, det kan undertegnet ikke svare på, det kræver næsten man har været i situationen. Dog vil jeg sige en ting, FIA skal til at finde en mere klar linie.
Sidste år så vi vores egen Kevin Magnussen få en del straffe for handlinger der ikke var lige så slemme som den Hamilton lavede og i år har Max Verstappen bl.a. fået en del af den slags straffe også. Det dur simpelthen ikke i mine øjne, enten lader man kørerne køre race eller også slår man ned når der er nogen der laver noget ulovligt. Som det er nu virker det til at linien er at de rutinerede kørere får lov til en del, mens de nye kørere bliver straffet omgående. Det er simpelthen ikke i orden at der bliver forskelsbehandlet på den måde, hvis det altså er tilfældet at der virkelig bliver forskelsbehandlet og det ikke bare er en følelse jeg selv og andre Formel 1 fans sidder med.
Lewis Hamilton og Elton John i campinghabit
Copyright Mercedes AMG
Det næste emne omhandler også Mercedes, men denne gang er det dog en lidt mere positiv historie. Med sejren i går lykkedes det nemlig Lewis Hamilton, at vinde sit andet verdensmesterskab i træk og det tredje i karrieren. Denne flotte bedrift sender Lewis Hamilton op på siden af navne som Ayrton Senna, Niki Lauda, Jackie Steward og mange andre. Hamilton og Steward ligger i øvrigt side om side på listen over britiske kørere med flest verdensmesterskaber, hvilket siger en del når Storbritanien har haft gode Formel 1 kørere som Jim Clark, Graham Hill, Mike Hawthorn, John Surtees og Nigel Mansell som alle fik mellem 1 og 2 verdensmesterskaber. Ud over disse prominente navne er man også nød til at nævne legenden Sterling Moss, der aldrig formåede at vinde et verdensmesterskab men som stadigvæk er en stor legende.
Kimi Raikkonen
Copyright Ferrari Media
Klummens tredje emne drejer sig om en radiomelding, der kom fra en sur Kimi Raikkonen. Radiomeldingen var den, hvor Kimi Raikkonen klagede over at Max Verstappen skubbede ham af banen, hver eneste gang Kimi forsøgte at overhale hollænderen. Det fik Kimi til at sige at han ville skubbe igen, hvis Max Verstappen forsøgte at skubbe ham endnu en gang. I dag er Raikkonen så faldet lidt ned og han fortæller at det ikke var en kommentar møntet direkte på Verstappen, den var derimod rettet mod løbets Stewards og mod reglerne generelt.
Igen er vi lidt tilbage ved problematikken fra Rosberg/Hamilton sagen, om at der skal være en lidt mere klar linie fra diverse løb stewards. Igen er det svært at skulle sige, hvem der har ret i denne sag. Dog må man sige at Kimi Raikkonen normalt ikke er typen der brokker sig, så set ud fra det kan det godt være Verstappen fik for lang snor.
Max Verstappen
Copyright Red Bull Photofiles
Max Verstappen er også emnet i det næste og sidste punkt vi skal ind omkring i denne klumme. Max Verstappen hentede en flot fjerdeplads i går, hvilket er en tangering af hollænderens hidtil bedste placering han sluttede nemlig også som nummer fire i Ungarn. Knægten er kun 18 år og har kun lige fået sit kørekort og alligevel leverer han det ene flotte resultat efter det andet. Nogen vil måske sige at han også laver en del fejl, men de fejl kommer jo fordi han tør tager nogle chancer som andre måske ikke tør tage. Den moderne Formel 1 kører er i mine øjne for defensiv og til tider for taktisk, men ikke Max Verstappen.
Den unge hollænder giver den gas og nogen gange kommer han til at gå over grænsen, men det har alle de store mestre gjort i starten af deres karriere. Det er fedt med en ung kører som Verstappen der med hans rå talent og viljestyrke, mest af alt minder om en racerkører af den gamle skole som Ayrton Senna og Michael Schumacher. Dermed ikke sagt at unge Max bliver lige så stor en legende som de to andre, men han har i mine øjne alle mulighederne for det. Så er spørgsmålet bare om han bliver ved med at udvikle sig, eller om han bare bliver en af mange i den store mængde af racerkørere der har forsøgt sig med Formel 1 uden at blive verdensmester.
Og med de ord, er denne dagen derpå klumme færdig.