Det har skabt en del røre, at Mercedes ikke har ønsket at levere fabrikkens seneste motorspecifikation til sine kundeteams i Formel 1. Ifølge fabrikken er årsagen kundehensyn.
Den tyske producent introducerede sin ”fase fire"-motor ved det italienske Grand Prix på Monza i september og brugte dermed sine resterende syv såkaldte tokens på en opgradering af forbrændingsenheden på motoren.
Resultaterne har primært været positive, men der har også været små bump undervejs i processen, og Mercedes oplyser nu, at man vil fjerne de sidste sten i skoen, før de nye motorenheder frigives til fabrikkens kundeteams, der udgøres af Williams og Force India.
Mercedes V6 Hybridenhed.
Copyright Daimler Benz
"Det er i høj grad en R&D-øvelse (udviklingsopgave, red.), som skulle gøre det muligt for os at udvikle enheden i en bestemt retning til næste år," udtaler Mercedes’ motorsportschef Toto Wolff til Autosport.
"Det er meget svært at sætte kundeteams i en situation, hvor det efterfølgende kan vise sig at give dem tekniske problemer i løbene - og vi har selv haft vores at slås med.”
"Det er til gavn for os alle, at vi holder den rigtige kurs i 2016, og det er den øvelse, vi er i gang med nu."
Det er Mercedes’ egen opfattelse, at de selv agerer som forsøgskaniner i de sidste løb i 2015 for at sikre, at næste års motor er så skudsikker, som den nu kan være.
"I en vis forstand udgør vi selve testbænken," siger Wolff. "Det er en fair måde at beskrive det på."
Mercedes beholder nyeste motorspecifikation for sig selv, og lader Force India og Williams køre med de gamle.
Copyright Williams F1
"Du er nødt til at afveje risici og fordele ved en sådan øvelse.”
"Hvis man skal summere det hele op, kan man sige, at det er langt at foretrække at have en stejlere indlæringskurve med risiko for at møde nogle tekniske udfordringer, som samtidig holdes indenfor ét enkelt team."
En af de andre udfordringer ved fremstilling af nye motorer er udvikling af reservedele til dem.
"Man skal ikke undervurdere, hvor lang tid det tager at fabrikere nye enkeltdele, hvis man ændrer væsentlige dele af motoren," understreger Wolff.