Ruslands GP: Dagen derpå

Nyt mesterskab til Mercedes, straf til to eks-verdensmestre og en ny kontrakt til Pirelli. Det er emnerne der bliver vendt i denne Dagen derpå klumme.

Räikkönen . Copyright Allan Haslund

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 12/10 2015 klokken 19:10

Det er dagen derpå oven på det dramatiske Grand Prix i Sochi. Dramatikken sluttede dog ikke, da løbet blev flaget af, så der er en masse ting at tage fat på i denne klumme. Jeg skal som altid lige nævne, at der kan forekomme subjektive holdninger i denne klumme.

Mercedes fejre en af deres mange sejre.
Copyright Mercedes AMG


Siden i går er Mercedes blevet kronet som vinder af konstruktør mesterskabet, hvilket betyder, at de tager den titel for andet år i træk. Den bedrift bringer Mercedes i klub med, Cooper, Brabham, Lotus, Ferrari, Williams, McLaren, Renault og Redbull, der også alle har vundet konstruktørmesterskabet to år i træk. Titlen er samtidig den anden konstruktørtitel til Mercedes, så her har de et stykke endnu til toppen af listen, hvor vi finder Ferrari med intet mindre end 16 titler. Ferrari har samtidig også rekorden for flest mesterskaber i træk, det italienske team vandt nemlig seks titler i perioden 1999 til 2004.
Selvom Mercedes således har et godt stykke op til Ferrari, skal der alligevel lyde et stort tillykke til dem herfra.

Valtteri Bottas
Copyright Williams F1 Team


Grunden til, at Mercedes endegyldigt har vundet titlen efter løbet i går, skal findes i det lille uheld mellem de to finske kørere Valtteri Bottas og Kimi Räikkönen på løbets sidste omgang. Uheldet betød, at Kimi sluttede på en femteplads i løbet, hvilket gav Ferrari nok point til at Mercedes ikke kunne sikre sig titlen i Sochi, men da Räikkönen efter løbet blev tilkendt en stop/go-straf, der blev konverteret til 30 sekunder, blev han degraderet til løbets ottendeplads. Dermed havde Mercedes pludselig fået de points, der skulle til for at de kunne sikre sig konstruktørmesterskabet.

Om det er fair, at Räikkönen er blevet tildelt en straf, skal jeg ikke kunne udtale mig om, men jeg vil dog sige, at jeg syntes det er fedt at se to kørere kæmpe til de sidste meter i stedet for at tænke ”den her placering er fin nok til mig”. Den type racerkørere, som er villige til at tage chancer, er der ikke mange af. Det skal så lige siges, at Valtteri Bottas ikke er enig med mig, han har nemlig udtalt, at han ikke fatter, hvad Kimi Räikkönen tænkte på i den situation, men alle har selvfølgelig ret til deres mening.

Fernando Alonso
Copyright McLaren Media


En anden kører, som også er blevet tildelt en straf efter løbets afslutning er Fernando Alonso, og det betyder, at det hårdt prøvede McLaren team alligevel ikke fik begge biler i pointene. Alonso blev efter løbet tildelt en fem sekunders straf, fordi han kørte uden for banen lige lovlig mange gange. Den her straf tør jeg så godt sige er okay, da Alonso var blevet advaret over radioen, og han havde fået besked på, at han skulle holde sig på banen. Derfor er det dog alligevel synd for McLaren, at de igen og igen skal straffes for det ene og det andet, men så kan de jo bare holde sig til reglerne.

Pirelli dæk
Copyright Pirelli


Det sidste emne, der skal vendes i denne udgave af Dagen derpå, er, at Formel 1 har valgt at forlænge kontrakten med Pirelli, så den italienske dækleverandør skal levere dæk til Formel 1 til og med 2019 sæsonen. Den nyhed er der nok ikke mange Formel 1 fans, der er rigtig glade for, ej heller undertegnede. Mange fans havde vel håbet på, at der ville komme mere end en dækleverandør i Formel 1, da det gør det lidt sjovere med flere fabrikanter, men sådan skulle det altså ikke gå. Om man kan lide dem eller ej, så er man også nødt til at være fair overfor Pirelli. De er blevet bedt om at skabe spænding i Formel 1 og ikke nødvendigvis lave gode dæk, og den del har de klaret. Om man så bryder sig om den slags fremprovokerede spænding, det er så op til en selv.

Og det var slut på denne udgave af Dagen derpå.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Grosjean: Jeg lukkede øjnene Alonso mister sit russiske point »