Mere straf til Red Bull

Selv om Red Bull allerede har fået en 10-pladsers straf på startgridden til søndagens grand prix på Monza, modtager teamet endnu en straf, da de må udskifte yderligere dele på begge biler.

Ungarns GP 2015 . Copyright Red Bull Photofiles

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 4/9 2015 klokken 15:09

Det forlyder nu, at Red Bull må udskifte væsentlige dele på både Daniil Kvyat og Daniel Ricciardos bil op til søndagens italienske Formel 1-grand prix. Teamchef Christian Horner havde allerede bekræftet, at der skiftes til en sjette forbrændingsmotor (ICE) til begge kørere, hvilket vil betyde en 10-pladser straf for begge.

Det har dog siden vist sig, at Ricciardo vil falde yderligere 15 pladser tilbage efter montering af sin femte turbolader (MGU-H og MGU-K). I mellemtiden vil Kvyat droppe ekstra fem pladser tilbage for at tage en femte turbolader i brug.

Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Photofiles


Da Renault har tilstrækkeligt med enheder med på Monza, vil Red Bull derfor benytte muligheden for sætte en syvende ICE på begge biler efter dagens 2. frie træning.

Strategien er den samme som McLaren brugte på Spa, hvor de med samme manøvre fik flere enheder til rådighed og dermed blev fri for straf på Monza.

Udskiftningen af de første kraftenheder betyder, at begge Red Bull-kørere starter bagest, hvorimod udskiftningen af de efterfølgende enheder ikke giver yderligere synlig straf, idet kørerne ikke kan komme længere ned end sidste og næstsidste startposition, så at sige.

En yderligere fordel er, at Red Bull får to forholdsvis friske motorer pr. bil, som uden straf kan monteres i bilerne til de kommende løb i Singapore og Japan.

Horner oplyser i øvrigt, at Renault kommer med en opdateret motor til det russiske grand prix.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kort Interview med Kevin Magnussen Hamilton modstander af Red Bull samarbejde »