Det går alt for langsomt i Formel 1, mener eks-verdensmesteren Fernando Alonso, og synspunktet deles langt ind i Formel 1-cirkussets inderkreds, som har radikale ændringer på agendaen i 2017. Konsekvenserne ved den faldende tilskuerinteresse er åbenbart ved at sive ind på højere sted.
Om ændringerne så vil matche storhedstiden i 2004, er dog usikkert.
Fernando Alonso.
Copyright McLaren Media
”Jeg mener, at bilerne i dag er både anderledes, langsommere og tungere,” udtaler Alonso. ”I Kina var der power til tider på 1:43 og i 2004 lå de på 1:33, så det er hele 10 sekunders forskel.”
”Når du kører 10 sekunder langsommere, har du ikke den samme føling, men selvfølgelig er DNA’et i denne sport stadig dtn samme: at konkurrere mod de andre, slå dem og være klogere.”
”Når jeg kører gokart med vennerne, har jeg meget mere sjov, og der kører jeg endda kun 50 km/t. Så det har egentlig ikke noget at gøre med, hvor langsom eller hurtig du er. Det handler om at nyde konkurrencen.”
”Når det handler om rene Formel 1-følelser, vil enhver kører føle, at det går meget langsomt i øjeblikket.”
Samtidig mener Alonso ikke, at kørerne er i en position, hvor de kan påvirke reglementet, fordi teams og konstruktører har meget større indflydelse end tidligere.
Fernando Alonso i Kinas Grand Prix, hvor tiderne var 10 sekunder langsommere end i 2004.
Copyright McLaren Media
”Det er både hårdt og svært. Som kører kan du efterspørge en hel masse, men der er så mange interesser, forretningshensyn og konstruktører involveret, så de er meget stærkere og mere indflydelsesrige. Derfor vejer deres mening tungere end kørernes.”
Noget tyder på, at Alonso føler, at kørerne blot må affinde sig med situationen og få det bedste ud af det.
”Når man nyder selv det blot at køre gokart, så er det hele i virkeligheden et spørgsmål om at gøre alt for at vinde,” slutter Alonso.