Det koster kassen at deltage med et team i Formel 1.
Spørg bare investorerne bag teamnavne som hedengangne Manor, Marussia, Lotus, Caterham, Toyota, HRT, Virgin og flere andre, som troede på FIAs højtidelige løfter om at omkostningerne ville blive barberet, men som alligevel endte som varm luft – efter manges opfattelse fordi Ferrari hver gang truede med at forlade Formel 1.
Et andet element er den evige økonomiske kamp, som de små private teams konstant udkæmper, hvilket ofte resulterer i, at de hyrer mindre talentfulde kørere, som til gengæld kompenserer for deres evner ved at medbringe en stor check fra farmand eller andre stærke sponsorer.
Dertil kommer, at de små private teams altid vil være ”underdogs”, da de ikke har midlerne til udvikling, som eksempelvis Ferrari og Mercedes har det.
Trods gentagne økonomiske indsprøjtninger måtte Manor Racing opgive. Her er det Pascal Wehrlein.
Copyright Manor Racing
Konsekvensen er og bliver, at verdensmesterskaber mere eller mindre er afgjort på forhånd og i realiteten kun udkæmpes mellem 2-3 (fabriks)teams – dog med undtagelse af Red Bull Racing, der, trods status som et privat team, formåede at banke fabriksteamene og vinde verdensmesterskabet fire år i træk fra 2010 til 2013 med uundværlig hjælp fra Red Bull-ejer Dietrich Mateschitz' dybe pengepung.
Sagen burde derfor være ret enkel: lad de økonomiske vilkår være mere overkommelige og skab dermed mulighed for at private teams kan blande sig i kampen om mesterskabet. En holdning som teamejer Gene Haas flere gange har slået til lyd for.
Logikken til trods har det hidtil været umuligt at vinde gehør blandt de store fabriksteams for at indføre et budgetloft, men nu viser en af de store spillere på gridden, Renault Sport F1, at de er til at tale med.
Caterham løb også tør for penge. Her fra Japans GP 2014
Copyright Caterham F1
Således udtaler Renaults tekniske chef Bob Bell nu, at fabrikken er positiv over for en model, der kan begrænse de astronomiske omkostninger i Formel 1.
"Renault går ind for en reduktion i de omkostninger, som det indebærer at få Formel 1-racing til at være vellykket,” udtaler Bell ifølge Motorsport.com. "I øjeblikket er forskellen i omkostninger mellem teamene, indtægter og udgifter, enorm.”
”Det skal ikke koste så meget, som det gør nu for at lykkes i Formel 1. Vi er nødt til at finde måder at sænke omkostningerne på og udjævne konkurrencevilkårene.”
”Vi står helt bag ethvert initiativ, og hvis det er et budgetloft, så er vi klar til det. Hvis det er en revision af regulativet for at sænke omkostningerne, så er vi med på det,” lyder den overraskende udmelding.
Bob Bell teknisk chef Renault F1
Copyright Renault Sport
Herefter sender Bob Bell et klart signal til de andre fabriksteams.
”Jeg kan ikke forestille mig, at der er nogen derude, som frivilligt melder sig til at bruge flere penge."
Renault-bossen finder det også betænkeligt, at private teams udelukkende overlever pga. et pengestærkt bagland.
"Tager et hold som Force India. De seneste år er de blevet holdt i live af Vijay, som lægger pengene. Manor overlevede kun fordi ejeren smed penge i det.”
"Det er nødt til at nå til et punkt, hvor alle teams kan være selvkørende med den indtægt, de selv kan generere," lød det fra Bob Bell.