BMF1 bag om: Emilie Rath (2/2)

BMF1 har haft mulighed for en lille snak med den danske kvindelige mekaniker hos Racing Point Force India, Emilie Rath, om arbejdet og ansvaret i F1. Her er anden del af det todelte interview.

Emilie Rath og BMF1 . Copyright BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 3/10 2018 klokken 19:10

Vi bringer her anden del af BMF1s interview med den danske, og kvindelige, mekaniker hos Formel 1-teamet Racing Point Force India.

Fik du ikke læst første del? Den kan læses her.

Som nævnt i første del har Emilie på sin blog skrevet om usikkerheden, men den indeholder generelt små informationer om hendes liv og de ting, der sker i Formel 1-verdenen.

”Jeg tror ét, og det er at få afløb for min egen sådan dagbog, som er offentlig, men det er også en måde at åbne op for en verden, som er meget lukket, for selvfølgelig hører du meget om kørerne og du hører meget fra ingeniørerne, men at være mekaniker har været en ret lukket verden indtil nu,” forklarer Emilie.

”Så det har egentlig bare været for at åbne op, for jeg ved, der har været rigtig stor interesse fra folk, som måske selv gerne vil herhen, og især i Danmark, fordi vi ikke har nogen uddannelser."

"Der er ikke noget motorsportskollegie eller noget som helst – så det har bare været ligesom for at åbne op og så gøre det til en ting, der ikke sådan ’åh, det er en eller anden totalt uopnåelig drøm’. Det er ’gøreable’, altså du kan komme derhen. Så det var bare for at gøre det lidt mere nede på jorden.”

Danske Emilie Rath, mekaniker hos Racing Point Force IndiaDanske Emilie Rath snakker med Peter fra BMF1
Copyright BMF1


Det meste af sæsonen har der været tvivl om Force Indias økonomi, men de blev i sidste ende reddet af blandt andet Lance Strolls far, Lawrence Stroll, således at teamet fik ’Racing Point’ forrest i navnet. For Emilie var rygterne om en mulig konkurs et deja-vu, som i begyndelsen var svært at sluge.

”Ehm, jamen altså jeg tror at nyheden i sig selv tog jeg ikke så godt, men jeg har også været hos Manor, da de gik konkurs, så jeg havde stadig den dér ’åh, jeg håber virkelig ikke’, men jeg tror, at for mig var der kun én ting at gøre, og det var bare ud med støjen og så bare fokusere på mit arbejde, for alt var bare business som normalt for mig, så jeg tænkte ikke mere over det.”

Danske Emilie Rath, mekaniker hos Racing Point Force IndiaDanske Emilie Rath, mekaniker hos Racing Point Force India
Copyright BMF1


Emilies kæreste Ryan arbejder hos rivalerne fra Renault, ligeledes som mekaniker. For Emilie har det kun været en fordel.

”Der er overhovedet ikke noget surt over dét. Det er rigtig rart... det, der er rigtigt rart ved det, det er, at du kommer hjem og han ved, hvad du har været igennem og du ved, hvad han har været igennem, så det er helt OK at bruge otte timer på sofaen og spille Play Station."

Der er ikke nogen sure miner, for vi har begge to været igennem det samme,” fortæller Emilie, der også bruger kæresten som støtte i sin karriere.

”Selvfølgelig havde jeg klaret den selv, men altså han er en rigtig rigtig dygtig mekaniker, og han har meget mere erfaring end mig, så selvfølgelig læner jeg mig op ad ham og han giver mig råd. Han har måske lavet nogle fejl, som jeg kan lære af. Så det er jo helt klart, at han er en rigtig god støtte, at han har mere erfaring end jeg har.”

Danske Emilie Rath, mekaniker hos Racing Point Force IndiaDanske Emilie Rath, mekaniker hos Racing Point Force India
Copyright BMF1


Ryan har dog ikke været den eneste hjælp og inspirationskilde for Emilie i hendes karriere. Netop danske Ole Schack, der sidder på Verstappens bil hos Red Bull, har været en stor hjælp i Emilies vej.

”Hver gang jeg møder ham, siger jeg lige hej. Jeg har e-mailet med ham siden jeg var lille faktisk,” fortæller Emilie med et smil og bekræfter, at Ole altid har været en stor inspiration for hende:

”Helt klart. Altså, han var den eneste, der var her, så den eneste, jeg ligesom kunne trække noget viden fra,” slutter Emilie.

Og her slutter interviewet med en rigtig glad og imødekommende Emilie, der skulle videre til næste interview – for interessen for kvindelige mekanikere er stor blandt medierne.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hvorfor har Ferrari tabt pusten? Power Rankings »