Belgiens GP: 3. frie træning. Kimi hurtigst

Den tredje frie træning bød på, en hurtig finne, en afslappet englænder og muligvis en uheldig hollænder.

Kimi Räikkönen . Copyright Ferrari Media

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 27/8 2016 klokken 12:08

Den tredje frie træning er netop afsluttet og det var måske ikke den mest begivenhedsrige træning, men der skete da alligevel nogle ting. Max Verstappen måtte nemlig i pit efter, at han havde kørt to omgange, fordi der angiveligt var nogle problemer med gearkassen. Derfor bliver det spændende at se om Red Bull kan ordne det, eller om hjemmebane favoritten skal have en ny gearkasse og dermed også en straf. Disse problemer gjorde også, at hollænderen ikke kunne gentage succesen fra den anden frie træning og sætte endnu en hurtigste sessions tid.

Kimi Räikkönen
Copyright Ferrari Media


Den ære var der så en anden kølig kører som tog sig af, fordi det blev nemlig Kimi Räikkönen, som satte den hurtigste tid i den tredje frie træning. Finnens tid hed 1:47.974 og den var 0.215 sekund hurtigere end Daniel Ricciardo med den næst hurtigste tid og 0.323 sekund hurtigere end Sebastian Vettel, som tog sig af tredjepladsen i denne session. Den fjerdehurtigste tid, blev i øvrigt sat af Valtteri Bottas, hvilket gjorde ham til den bedste kører med Mercedes-motor.

Valtteri Bottas
Copyright Williams F1


Det var nemlig sådan, at Lewis Hamilton kun formåede at sætte sessionens femte bedste tid, mens Nico Rosberg måtte nøjes med den syvende bedste tid. Hvad der skete med tyskeren er ikke til at vide, men forklaringen for britens resultat giver ret god mening. Verdensmesteren tog nemlig en slapper og lå længe og var mere end fem sekunder efter alle, men til sidst i sessionen fik han endelig lov til at give den gas og der satte han så sin femte bedste tid.

Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Med hensyn til tætheden af sessionen, så var den forholdsvis tæt. De ni første kørere var nemlig inden for et sekund, hvilket er rimelig godt. Noget af grunden til den tætte top ni, var naturligvis også, at de to Mercedes-racere ikke smadrede hele feltet som de plejer at gøre, men det er jo kun en positiv ting kan man sige. Resten af feltet var også forholdsvis tæt, der var nemlig kun 1.787 sekund fra Räikkönens hurtigste tid og ned til Pascal Wehrlein, som sluttede som nummer 15.

Kevin Magnussen
Copyright Renault Sport


Den 15 plads var en placering dårligere end vores egen Kevin Magnussen, fordi danskeren havde en rigtig fin træning. Kmag sluttede nemlig som nummer 14 og han var omkring 0.500 sekund hurtigere end sin holdkammerat Jolyon Palmer. Briten sluttede nemlig kun som nummer 18 og han var 2.267 sekunder efter Kimi Räikkönen, mens Kevin Magnussen kun var 1.742 sekunder efter finnen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:47.974 + 0.000 11
2. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:48.189 + 0.215 18
3. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:48.297 + 0.323 12
4. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1:48.504 + 0.530 17
5. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:48.635 + 0.661 20
7. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:48.742 + 0.768 19
8. Felipe Massa Williams Racing
P
1:48.783 + 0.809 21
10. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:49.272 + 1.298 16
11. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:49.453 + 1.479 9
12. Esteban Guiterrez Moneygram Haas F1 Team
P
1:49.631 + 1.657 16
13. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:49.665 + 1.691 10
22. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
0:00.000 - 2
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Wolff: Det ville være dumt Belgiens GP: Kvalifikationen live. Pole til Rosber »