Vi møder dem allesammen, når vi forlader tankstationen - de lede, sort/gule hastighedsbump, som giver et grimt slag i undervognen. En ret effektiv foranstaltning til hastighedsnedsættelse.
Nu introduceres de effektive bump også på en Formel 1-bane, dog ikke på den hurtige langside men derimod i Sving 2 på Sochi-banen ved Sortehavet, hvor Ruslands Grand Prix køres i weekenden.
FIA har indført hastighedsbumpet og ændret højden på kerbs i det vanskelige sving for at forhindre kørerne i at skære hjørnet og dermed få en fordel.
Det tætte højresving er den første store bremsezone på omgangen og har været scene for mange hændelser, hvor kørerne tidligere kørte meget bredt, især på første omgang af løbet. Samtidig kan der opnås bedre acceleration og højere hastighed ind i det efterfølgende (venstre) Sving 3, hvis der køres hurtigt ind i kurven, og det vil FIA gerne undgå.
Ballade i første sving på Sochi-banen.
Copyright Red Bull Contentpool
I forbindelse med det russiske grand prix har F1-teamene og kørerne derfor fået at vide, at nye 50 mm høje, orange hastighedsbump er blevet placeret tre meter fra kanten af banen ved udgangen af Sving 2.
Desuden er kørerne blevet oplyst, at hvis de kører bredt, bliver de nødt til at køre rundt om en lang kerb, før de kan komme ind på banen igen.
I en note fra løbsdirektør Charlie Whiting hedder det således: "Enhver kører, som undlader at køre ind i Sving 2 og ikke følge banen, og som passerer helt til venstre for den orange kantsten i apex, skal derefter holde til venstre for den anden nye, orange kerb i kanten af kunstgræsset og derefter køre sikkert ind på banen i starten af Sving 3."