Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 8/4 2018 klokken 18:04
Vettel kom umiddelbart godt afsted, mens Raikkonen kom under tryk fra Bottas, som kom forbi i første sving. Kevin tabte en plads i starten, men havde kontakt med Hülkenberg. Kevin kom dog tilbage i svinget efter, men der var en smule kontakt, som i værste fald kunne føre til problemer længere inde i løbet.
Verstappen kørte aggressivt på Hamilton i første sving på anden omgang, men pressede desværre citronen for meget, hvilket resulterede i en punktering. Også Ricciardo måtte takke af i sving otte. En katastrofal søndag for Red Bull. Verstappen formåede at lempe sig tilbage til pitten, men løbet var ødelagt for hollænderen. Alt dette bragte naturligvis en VSC ud.
Alonso var kommet godt efter sin dårlige kvalifikation og var efter de første omgang oppe som nummer otte.
Da løbet blev givet frit, var Magnussen hurtigt oppe på siden af Gasly og forsøgte at klemme sig forbi, men endte i stedet med at blive presset helt af banen. Han holdt dog fast i sin femteplads, og skulle så igen på jagt efter franskmanden. Lige bag ham foregik en regulær firkamp med Hamilton i centrum, som nu var oppe på en sjetteplads, mens Hülkenberg, Alonso og Ocon var på nakken af hinanden gennem første sving.
Verstappen måtte efter sit pit-stop udgå, mens Hamilton nu var helt oppe i nakken på Kevin og gjorde kort proces på langsiden.
Imens trak Vettel lidt fra i front med et par hurtige omgange, mens Raikkonen og Bottas havde luft ned til resten af feltet.
Magnussen tabte langsomt tid til Gasly, mens Hamilton nu var oppe som nummer fire. Alonso var på jagt efter Hülkenbergs syvendeplads, og tyskeren havde angiveligt problemer med sit batteri, hvilket også var godt nyt for Magnussen. Brendon Hartley modtog på omgang ni en tidsstraf på 10 sekunder for en kollision med Sergio Perez på første omgang.
Efter 12 omgange fik Magnussen i pit og tog hul på sin to-stops strategi. Det så umiddelbart ud til, at alle dele blev fæstnet forsvarligt denne gang. Han forblev efter stoppet på sin sjetteplads. Alonso pittede efterfølgende for at lægge pres på Hülkenberg og monterede mediumdækket. Og Gasly gik i pit og fik lige nøjagtig klemt sig ud foran Magnussen, der samtidig kørte sig forbi Sirotkin i Williams.
Efter de fleste kørere havde overstået deres første eller sidste pit-stop runde, var Magnussen at finde på syvendepladsen i en meget sårbar situation. Foran ham lå Ericsson, mens Hülkenberg bankede kraftigt til den bag ham, han blev dog midlertidigt holdt op af Ericsson, der på den måde gav Magnussen lidt luft.
Vettel havde helt styr på begivenhederne ude i front, mens Bottas og Raikkonen var enlige forfølgere. Bottas var på mediumdækket, hvilket var interessant ift. om finnen kunne køre til mål. Det samme gjaldt for Hamilton. Magnussen pittede igen på omgang 28 og fik monteret softdækket. Det gik knapt så godt for Grosjean, der mistede en del af sit bargeboard i sving 1. Magnussen fangede hurtigt Perez og jagtede nu sin teamkammerat.
Ericsson havde god fart i bilen og formåede at sætte en særdeles vellykket overhaling ind på Perez i sving 1.
Foran Magnussen kæmpede Grosjean for at køre sig forbi Ocon, mens Kevin var på vej til at presse sig forbi i sving 2, hvor Grosjean i stedet valgte at smække døren i hovedet på Magnussen. Kevin var forståeligt nok ikke tilfreds. Grosjean gik dog efterfølgende i pit, hvilket gav den nødvendige plads, og Kevin gjorde efterfølgende kort proces med Ocon og tilkæmpede sig ottendepladsen.
Vi blev nu vidne til et af de mest dramatiske pit-stop i nyere tid, da Kimi Raikkonen skulle have nye dæk på. På kamerat kunne man se, da Raikkonen forlod pitten, at han trak en mekaniker med sig, som rullede rundt på jorden. Raikkonen stoppede denne gang i pitten modsat fredagens træning, men at en mekaniker kom til skade gjorde det langt mere alvorligt. Billederne viste også, at der på bilens venstre side var påmonteret super-soft foran, mens der på bageste ophæng var monteret et soft-dæk.
Kevin nød godt af konkurrenternes pit-stop kamp og var nu oppe som nummer fem og tæt på forankørende Pierre Gasly, som han nu havde alle muligheder for at fange, hvis dækkene kunne give nok greb hele vejen til mål.
I toppen spidsede det også til, hvor Mercedes nu øjnede store muligheder for en triumf, da de var inde for rækkevidde af Vettel, der var nødsaget til at skulle stoppe endnu engang. Der blev med andre ord spillet skak i front.
Med 10 omgange tilbage havde Magnussen stadig god fart i bilen og holdt Hülkenberg og Alonso stangen, mens Hamilton over radioen lød mere og mere frustreret. Gasly kørte stadig imponerende tider og holdt godt fast i sin fjerdeplads, uden at have gjort synderligt meget væsen af sig.
Også Ericsson og Sauber markerede sig positivt og lå til at hente to point med hjem til Schweiz.
Selvom at Alonso og Vandoorne gjorde et hæderligt stykke arbejde denne søndag, så måtte det stadig være en torn i øjet på dem, at Honda nu var tættere på podiet.
Forrest tabte Vettel stille og roligt terræn til Bottas, der med fem omgange tilbage nu var små tre sekunder bagved tyskeren. Bottas kørte nu pludseligt skræmmende hurtigt og var inden længe tæt på at komme under sekundet på Vettel. Det ville være et kæmpe selvtillidsboost for Bottas, der havde en miserabel start i bagagen fra sidste år.
På næstsidste omgang var Bottas helt tæt på Vettel, men tyskeren slog koldt vand i blodet og kørte flot og erfarent raceren over stregen som vinder.
Et afsindigt spændende og actionpræget Grand Prix var nået til vejs ende. Magnussen holdt stædigt fast i sin femteplads, mens Ericsson helt sikkert råbte og skreg af glæde i bilen, da han krydsede stregen på niendepladsen. Og Gasly måtte være helt i ekstase over dagens præstation, der i undertegnedes optik måtte vinde titlen som dagens kører. Eminent kørt af Gasly og Torro Rosso. Franskmanden stemplede for alvor ind denne weekend.
En sand vitaminindsprøjtning til hele Formel 1 cirkusset, at der blev leveret et løb af denne kaliber, som havde alt, hvad der kunne forventes: Sensationer, skuffelser, overhalinger, dramaer og rendyrket glæde og sejrsrus på flere pladser end førstepladsen.