Formel 1-sæsonen er lige om hjørnet, og første stop på rejsen er Bahrain. Her venter der kørerne masser af action, og ømme nakkemuskler. Kørerne har trænet hele vinteren, men det er umuligt at træne med de samme belastninger, som kørerne bliver udsat for i en Formel 1-racer.
Karakteristisk for banens 5,412 km, og de 15 sving, det er, at det bliver afholdt under kunstigt lys. Dette giver en anderledes atmosfære for kørerne, og et fantastisk flot show at se på for tilskuere og seere, da specielt gnisterne under bilen bliver iøjefaldende.
Første spadestik blev foretaget midt i Bahrains ørken i 2002, hvilket var startskuddet til endnu en bane, som er designet af ingen ringere end Hermann Tilke.
De store mængder sand rundt om banen er ikke de bedste forhold, men der bliver sprøjtet en form for lim på sandet, så størstedelen ikke bliver ind på banen.
Sandstorm i Bahrain
Copyright Red Bull
Første gang F1-karavanen kiggede forbi Bahrain, det var tilbage i 2004. Det er kun et år længere siden end banerekorden, som blev sat af Pedro de la Rosa i 2005, med tiden 1:31.447.
Sammenlagt skal kørerne tilbagelægge 57 omgange, og 308,238 km.
Nyt på bilerne i år, det er at mængden af downforce, primært bagtil, som er sænket betragteligt. Derfor har Pirelli også ændret en smule på dækkonstruktionen til 2021, så de passer til den nye mængde downforce. Samtidig skulle Pirelli-dækkene have en bedre holdbarhed og styrke. Det betyder også, at Pirelli har sænket den nedre grænse for dæktryk med 1,5 psi foran og 2,0 psi bagtil.
Dækkene til weekendens løb er det hårde C2-dæk, medium C3, og hårde C4.
Vind er en stor faktor på Bahrain International Circuit, hvilket hurtigt kan blive et stort problem, da F1-bilerne er meget vindfølsomme.
AlphaTauri
Copyright AlphaTaui
Noget andet der kan forstyrre løbsweekenden det er, at der kan være store temperaturforskelle mellem sessionerne. Det skyldes, at der køres når det er lyst, og senere på dagene i mørke, hvor solen ikke varmer asfalten og luften lige så meget op.
Temperaturforskellene er noget der har stor effekt på dækkenes performance, og derfor er det en stor hovedpine for ingeniørerne for at kunne opsætte bilen korrekt.
Samtidig hjælper det ikke, at asfalten, som indeholder en stor andel granit, er kendt for at virke slibende på Pirelli-dækkene. Hvilket øger slid og risikoen for degradering.
I 2020 førte Lewis Hamilton P1 og P2, kvalifikationen, og vandt løbet. Dog virker det ikke til, at sølvpilen har det der skal til for at slå favoritterne fra forrige uges vintertest, nemlig Red Bull. Men med træningernes hurtigste omgang 1,696 sek fra sidste år poletid, så er der ikke vist bilernes fulde potentiale. Derfor kan der ske mange ting, når de røde lamper.