Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 17/3 2019 klokken 07:03
Hamilton havde sikret sig pole position til løbet, men han kom dog ikke ligeså suverænt afsted, for Bottas ville det anderledes og gled i spidsen. Vettel var helt oppe i nakken på Hamilton, mens Kevin også havde sikret sig et fint udgangspunkt ved at overhale Grosjean og køre op som nummer seks. En forholdsvis forsigtig start, dog ikke for Ricciardo, der måtte ind og have skiftet næsen. Han var dog uden skyld i sin egen ulykke.
Bottas skubbede godt på henover den første håndfuld omgange, mens feltet stille og roligt blev trukket lidt ud. Gasly havde en lang dag på kontoret i sit nye job hos Red Bull, og han havde svært ved at finde vejen forbi Kvyat.
Renault motoren hos Sainz sagde stop efter 11 omgange med både røg og damp. Ikke nogen god debut for den franske motorfabrikant, der til denne sæson blev dumpet af Red Bull. Ikke behagelig information for debutanten Lando Norris, der på dette tidspunkt lå nummer 10.
Årets første reelle pit-stop stod Raikkonen for, der kom ind på slutningen af omgang 13 og fik monteret de gule dæk. Bottas forsatte med at udbygge sin føring og kørte lynende hurtigt, men Hamilton begyndte at svare igen med ligeså hurtige omgang. Det begyndte at trække op til pit-stops hos de to.
Hülkenberg gik samtidig i pit og fik de hårdeste dæk på, hvilket var et interessant udspil, da den mellemste compound strategisk set ville være det optimale valg. Interessant og se om det giver pote i sidste ende.
Også Sebastian Vettel tjekkede ind hos sine mekanikere, og flere og flere kørere fulgte trop. Også Magnussen, hvor Haas mekanikerne ikke lavede fejl denne gang. Hülkenberg var med det samme på nakken og forsøgte at gå forbi i sving tre, men Magnussen smækkede døren lige i hovedet på ham.
Hamilton gik i pit som den første af de to sølvpile. Grosjean var mindre heldig i pitten, hvor venstre forhjul drillede i sådan en grad, at løbet nærmest var overstået for franskmanden. Derved blev Magnussen Haas' bedste kort i forhold til at få point.
Bottas så ud til bare at blive ved og ved, og det gjorde formentlig kun humøret bedre at vide, at han på væsentligt ældre dæk kørte hurtigere end Hamilton, der allerede havde været inde og få nye sutter. Kevin forsøgte ihærdigt at presse sig forbi Giovanazzi med en mindre genistreg, da Kevin fakede et overhalingsforsøg, der fik Giovanazzi til at tøve en lille smule ind i svinget, og Kevin kunne derved køre sig forbi til stor jubel hos Günther Steiner i pitten.
Mens Bottas fløj afsted i toppen af feltet, så var der massere af gode kampe i midten af feltet, hvor Lando Norris og Giovanazzi havde en god kamp, mens Verstappen kørte lidt rundt i ingenmandsland på andenpladsen, men havde mere rigeligt med potentiale til at blande sig i en interessant afslutning. Bottas gik endelig i pit på slutningen af omgang 23, hvilket kortvarigt gjorde Verstappen til løbsleder. Samtidig meldte Hamilton om tvivl ift. at kunne gennemføre løbet på sine nuværende dæk.
Verstappen fik en god start på den nye sæson og satte et nyrehug ind på Vettel, der måtte afgive sine tredjeplads. Med til historien hører også, at Verstappen var på et blødere dæk.
Samtidig måtte Ricciardo og Grosjean trække sig fra løbet. Ricciardo og Renault valgte naturligt nok at trække hjemmebanehelten ud, da det var unødvendigt at slide mere på motoren, mens det så noget mere alarmerende ud for Grosjean, for det mindede påfaldende meget om sidste år, hvor hjulet endnu engang ikke var blevet sat ordentligt på.
Hamilton var flere gange på radioen og give udtryk for, at bilen ikke var optimal for ham at køre i dag. Verstappen pressede på bagfra, mens Bottas snart havde kørt et 20 sekunders forspring ud til Hamilton. Denne søndag var det Bottas og ikke Hamilton, der var på en anden planet.
Med omtrent 10 omgange tilbage, var Verstappen efterhånden rigtig tæt på at få skovlen under Hamilton, mens Gasly på 11. pladsen havde spillet fallit over for Kvyat, som han teoretisk set burde havde passeret relativt let og køre sig ind i pointene. En lidt ærgerlig debut for Gasly, der dog havde vundet fem pladser ift. sin startplacering.
Imens begyndte Leclerc at køre sig tættere og tættere på Vettel, men der var vist ingen tvivl om, at det ligger internt i kortene hos Ferrari, at Leclerc kun kom tæt på men ikke mere.
Man kan godt argumentere for, at løbet overordnet set i dag var en smule stagneret sit i lyset af, at Bottas gjorde nøjagtig, som Hamilton normalt plejer at gøre det. Det var dog på samme måde forfriskende at se. Samtidig var der mange gode dueller rundt omkring i feltet, mens Verstappen mod slutningen også ville sikre sig et ekstra poiint for hurtigste omgang, der havde tilhørt Bottas op til.
Det blev aldrig til mere mellem Leclerc og Vettel, og det var generelt en sløv weekend for Ferrari, der havde set så stærke ud henover vinteren. Til gengæld viste Red Bull og Honda gode takter, og det lover generelt godt, når vi på et tidspunkt kommer til nogle baner, der ikke har beton på hver side af vejen, og hvor bredden indbyder til flere overhalingsforsøg. Til gengæld var det en fornøjelse at se vores egen Magnussen køre en solid sjetteplads hjem og få sparket godt gang i sin egen sæson.
Den mest interessante kamp til sidst i løbet var kampen om den hurtigste omgang. Et friskt nyt element, hvor Verstappen og Bottas kæmpede bravt om det ekstra point. Det var til sidst Bottas, der vandt både det ene og det andet. Flot kørt af finnen, der om ikke andet har fået en ordentlig omgang selvtillid banket ind på kontoen, men lad os se, om det bliver ved, når næste runde begynder i Bahrain om to uger.